Er der gået mug i min svamp?

Jeg er i gang med mit første svampedyrkningskit med blå østershatte. Det er vokset rigtig fint i løbet af weekenden. Dog lagde jeg mærke til at svampene begyndte at få en hvid cirkel i midten her for et par dage siden og nu kan jeg se mere af det ved hullet i posen. Jeg synes det ligner mug, men kan ikke rigtig lugte noget off. Er det normalt med den her hvide belægning eller er der gået mug i den?

Hej @Amaliefp

Først og fremmest velkommen til vores forum.

Ud fra din beskrivelse lyder det til at svampen udvikler sig fint, og den måske har kastet sporer.

Kan du dele et billede, så kan vi nemmere komme med feedback.

vh

Mads

Tak for velkomsten!

Troede jeg fik billede med før :grinning_face_with_smiling_eyes: Prøver at få det på her.

Hej Amilie

Umiddelbart ligner det bare at det er en meget voksen østersthat. Jeg synes selv det gør sådan når hattene bliver meget store. Og så skulle de nok være høstet i går eller i forgårs.

@Bendt @Julie hvad tænker I?

Jeg synes ikke det ligner mug- eller skimmelsvampe.

vh

Mads

Hej @Amaliefp

Jeg synes mest, det ligner, at du skulle have haft høstet frugtlegemerne, og at det faktisk er myceliet som er begyndt at vokse videre ud fra frugtlegemet. Uden at det skal blive alt for nørdet, så er forskellen på planters frugter og svampes frugtlegemer, at det hos svampene er de samme slags celler (hyferne) som laver både mycelium og frugtlegemer (hvor det hos planterne er en helt anden mekanisme) - og derfor kan svampens mycelium vokse videre alle steder fra.

Så jeg ville bare høste, og evt. skrabe den nye mycelie-vækst af inden du spiser dem.

Mvh Julie

2 Synes om