Østershat på brugt malt

Jeg brygger øl og har dermed ofte en portion brugt malt (mask). Er det muligt at bruge masken som medium for østershatte - på samme vis som kaffegrums?
Mvh Jesper

2 Synes om

Hej @JesperBon

Først og fremmest velkommen til vores forum!

Det kunne være vildt sejt, hvis mask kan bruges som dyrkningssubstrat, så det synes jeg, du skal kaste dig ud i at eksperimentere med! Jeg ved ikke om der er andre, som har prøvet det før? @Speednissen måske? Eller @Densuresok?

Vh Julie

3 Synes om

Hej Julie
Tak for velkomsten :slight_smile:
Jeg vil prøve mig frem. Har fundet lidt forskellige tråde andre steder på nettet, hvor andre har eksperimenteret. En udfordring kan åbenbart være at pH-værdien i masken er lidt for lav - så måske lidt kalk kan være nødvendigt, og at masken er lidt for våd. Måske man med fordel kunne blande med lidt pasteuriseret hø eller andet?
Mvh Jesper

1 Synes om

Hej @JesperBon

Velkommen til jeg er også rimelig ny i det her svampedyrkning og prøver mig for det meste også frem, det jeg hovedsageligt gror mine i er en blanding af kaffegrums og og halm.

Men ja, det er da bare at prøve noget af, jeg er lidt kommet frem til at østershatte kan gro i mange til så længe jeg blander kaffegrums i :sweat_smile:

Og det bliver da rigtig spændende at høre og se hvad du kommer frem til.

Rigtig god weekend til jer alle

3 Synes om

@jesperBon
Jeg har forsøgt mig med mask fra troldebryggeriet i Kolding i slutningen af sidste år. Jeg prøvede båede at varmvands pasturisere det og at lave koldvands pasturisering med lime(hydrat kalk)
Min erfaring var desværre at det ikke var nok og tingene forbløffende hurtigt begyndt at lugte på den forkerte måde.
Jeg har flere gange siden da gået og grublet over muligheden for at smide det i en af mine autoklaver og give det et forsøg mere, min brors kone arbejder på trolden, så der er all you can eat mask…hvis man ellers kunne få sidtet til at virke.

Hvis du ønsker kan jeg godt prøve at give det en skalle mere når jeg er tilbage fra øen og der er noget mask som jeg kan hente :slight_smile:

3 Synes om