Østershatte - pause eller?

Hej - helt ny i dyrkning af svampe. Første høst blev rigtig fin, men der var kun rigtig gang i den ene af de tre åbninger i plastboxen.
Spørgsmål; hvad så nu? Jeg har sat tape over åbningen hvor jeg har høstet. Skal jeg se om der kommer fart på de frugtlegemer der er dannet i de andre åbninger eller er det tid til at forberede anden omgang?


På forhånd tak.

Hej @Brian
. . . . super fin klase af Østershat du har fået der .
Ja det er rigtigt, tape på hullet igen efter høst .
Tænker ikke den lille klase bliver til noget, og hvis ikke , ud med den og tape på hullet.
Nu skal myceliet have lov til at “spise sig mæt” igen , for at kunne give endnu en klase svampe.
Om det tager en uge eller seks uger afhænger af hvilket medie du bruger , temperatur m.m.
Forslag; når der er gået et par uger vil jeg forslå at du placer spanden et sted med lidt mere luftskifte end de har stået denne gang , kan se at de små svampetragtene strækker sig.

Ønsker jer god Weekend her fra Fyns`Ø Svampe
mvh. Bendt :mushroom:

1 Synes om

Hej og tak for hurtigt svar.

Jeg dyrker i halm. Bare tape? Flere steder ser jeg at man anbefaler at lægge blokken i vand et døgns tid inden den lukkes for igen. Men jeg kan måske bare give den lidt med forstøveren inden jeg lukker låget?
Interessant med luftudskiftningen - det er i et åbent rum i kælderen - jeg må finder sted med lidt mere træk.
Vh
Brian

Hej @Brian

Kommentar til Tape , Plastik tape er ikke godt, Brug gerne Micropore-tape / Englehud / Åndbar-plaster. nogle bruger også malertape, men det er ikke alle typer der giver myceliet adgang til luftskifte. . . . . og luftskifte i kælderen, ; det gik jo fint nok sidst, :mushroom: på min instagram ligger et lille klip hvor du kan se en forskel når samme svamp udsættes for forskellig miljøer.
Fortsat god svampe gro-fornøjelse :slight_smile: godhøst

Mvh. Bendt Rossander :mushroom:

1 Synes om

Tak, jeg bruger tapen der fulgte med tagtomats kasse :slight_smile: Jeg vil tjekke din insta, tak!
Vh
Brian

2 Synes om