Først og fremmest tak for dit indlæg, og velkommen til vores forum!
Wow nogle fine agerhatte der er på vej. Jeg vil anbefale at klippe hele toppen af mælkekartonen af, så svampene har nok plads til at vokse sig store.
Hvilket vækstmedie har du brugt?
Vh Julie Marie // TAGTOMAT
Ok det vil jeg da prøve, jeg har brugt kaffegrums fordi vi laver kaffe herhjemme med tragt. Og mange tak.
Kære @MimiK1980
Hvor ser det bare flot ud. Jeg har aldrig set nogen dyrke det på den måde i en mælkekarton før.
Har du mod på at beskrive hvordan du gjorde, så kan andre måske gøre dig kunsten efter.
Jeg er kun lykkes med at dyrke det på træmel og hvedeklid, som jeg har kogt i 2 timer i en trykkoger, så hvis der er en lettere metode, vil det da være inspirerende at lære.
vh
Mads
Jeg startede den 21/1 2025 med at blande mycelium sammen med kaffegrums i en mælkekarton og rystede det godt. Jeg skar huller fra starten af og satte tape på.
Så satte jeg dem mørkt i en kasse på min bogreol.
Jeg tjekkede dem hver dag. Ca. Hver anden dag var der et nyt hvidt lag, og de fik et nyt skud kaffegrums.
22/3 er beholderen fyldt, og nu satte jeg kartonerne op på et skab med lidt mere varme og lys.
Der skete ikke så meget, så de røg begge to døgn i grøntskuffen i mit køleskab.
Jeg prøvede at komme en tynd pose hen over kartonen, da den kom tilbage på skabet.
Den 3/4 kunne jeg se de første svampe.
Undervejs har de fået lidt kogt vand ned i kartonen.
Julie Marie foreslog, at jeg skulle skære toppen af kartonen, og nu er der kommet nok svampe til et lille måltid mad.
Hvor ser det godt ud.
Måske kan du prøve at skære kartonnen over på midten og fjerne den øverste del af kartonnen. Så kan det være den vil sætte frugtlegemer hele vejen rundt, og ikke kun i toppen.
Husk at hold det fugtigt omkring beholderen, evt. i en plastikkasse med daglig udluftning.
vh
Mads
Har prøvet at gøre som du forslog, ser ikke ud til at der kommer flere svampe lige nu. Ville det så være nu at det kunne dele op igen?
Hej @MimiK1980
Ja prøv det, tag gerne lidt flere billeder og del, så vi kan følge processen. Dit forsøg og dyrkning er super spændende.
vh
Mads