Dyrkning af Shiitake i kaffegrums

Hej alle,
Mange tak for deltagelse.
Jeg har i efteråret 2022 købt Shiitake mycelium og ved gjort ifølge butikkens vejledning, og dyrket dem i kaffegrums. Men det er ikke lykkes at komme en eneste Shiitake svamp.
Jeg troede først at det var min skyld, så jeg har delt “kaffebøtten” op, smidt 2/3 dele ud og fyldt op med kaffegrums igen. Men stadig uden held.
Så der må være noget jeg gør forkert, men hvad?
Håber I kan hjælpe mig.
På forhånd, mange tak.

1 Synes om

Hej @Betty
Jeg vil prøve at svare dig ud fra de erfaringer jeg har gjort mig omkring svampedyrkning i hjemmet . :slight_smile:
Det første jeg tænker er at det er flot at der ikke er gået forurening i din kaffegrums, det er nemlig ikke så nemt at arbejde med. at få Shiitake til at lave en “blok” af rent kaffegrums og få den til at give svampe, vil være super, Du kan forvente at der kan gå op til 3 mdr. fra myceliet har “indtaget” kafegrumsen til at der kommer svampe.
Det ville være fint hvis du kunne vise lidt billeder af dit gro.
Du er også velkommen til at sende mig pb så kan vi tage den der.
Mvh. :mushroom: Bendt Rossander Sørensen

1 Synes om

@Betty har du mulighed for at beskrive/vise hvor du har læst TagTomat`s beskriver: dyrkning af Shiitake i kaffegrums. så vil jeg lige læse det igennem og bede dem om at rette til hvis der er nogle misforståelser i deres tekst
mvh. Bendt :mushroom:

1 Synes om

Hej Bendt,
Det er første gang jeg lægger et opslag op her, så kunne ikke so hvordan jeg kunne lægge billeder op.
Men det kan jeg som svar :wink:


Dette var fra bøtten med kaffegrums. Da det ikke ville vokse ud af hullerne, så åbnede jeg bøtten og delte det op. Jeg fyldte det op med nyt kaffegrums, og det har stået sådan siden. Jeg har ikke åbnet bøtten, da jeg troede at det var det der har gjort at det gik i stå.

Når du skriver at det ikke er nemt at lave en “blok” med kaffegrums, vil det sige at det er gjort forkert?
Vejledningen er ikke fra TagTomat’s beskrivelser. Havde jeg fundet det først, var der nok success fra starten af :slight_smile:
Mycelium har været i denne “blok” i over 3 måneder. Jeg delte “blokken” tilbage i januar.

Håber det stadig kan reddes.

1 Synes om

hej @Betty

Tak for foto. det giver lidt bedre mening. - :thinking: jeg kan ikke komme i tanke om at jeg er støt på en der tidliger er lykkedes med at gro Shiitake kun på kaffegrums, med svampedyrkning skal man aldrig sige aldrig. :upside_down_face: på med JA hatten.
Nu skriver jeg hvad jeg ville gøre, og vi antager vi fortsætter med kaffegrums, og dyrker i spanden fra Beyond Caffee .
Dit svampegro : kaffegrums og mycelium bør veje mindst 500 gr. for at få nogle svampe ud af det. Lad myceliet overgro kaffegrums, ( ca. 4 uger) overflade bliver brun(barket at se på) (ca 8 uger) låget tages af og luftfugtigheden holdes gerne omkring +70 % ( ca 12 uger) der kommer svampe på overflade, ( I toppen af spanden) jeg forventer afgjort ikke at der kommer svampe ud gennem hullerne med microporretape i siden af spanden, men ved aldrig :wink:
. . . det ville være mine antagelser, ud fra min erfaring og det jeg ser på billedet.
Jeg kender Shiitake mest fra at de gror på savsmuld, eller spåner af løvtræ. Østershatte gror gerne i spande/beholder med huller og sætter svampe ud gennem hullerne,
. . . jeg skrev tidliger “Blok” jeg forstilled mig at du lavede svampeblokken i spanden i stedet for en gropose, - “blokken” ud af spanden, placered den i en form for grobox/telt og fik den der til at sætte svampe. - - - det var det så ikke :upside_down_face:

Håber du kan bruge noget af dette til noget - eller så giv et ring.
mvh. Bendt :mushroom:

1 Synes om

Hej Bendt
Super mange tak for svaret.
Jeg er villig til at gå over til et andet medie, hvis det er bedre.

Så det du siger er at jeg skal åbne spanden og fjerne kaffegrums+mycelium til det vejer 500gr og lad det ligge i spanden til det er overgroet? Men vil det ikke bare vokse til det fylder hele spanden?

Du skriver også at man kunne fjerne svampeblokken fra spanden og derfra gro den. Hvad er bedst i mit tilfælde?

Jeg har ikke åbnet spanden siden januar, først i håb om at den ville gro ud af hullerne :woman_facepalming:t4:
Og der efter fordi jeg nok skulle købe et andet medie.
Måske jeg skulle åbne spanden for at se om den stadig er i live?

Vh
Betty

2 Synes om

Hej @Betty

. . . ja åbne spanden, er der liv i myceliet ? eller er der gået mug og skimmel i det :thinking:
hvis : ja det er levedygtigt, så vil jeg begynde at fodre det med feks “Bøgesubstrat” fra Beyond caffee eller så har jeg “træmel” i min butik, . . . det vil sige af med låget, fodre, låget på vente en uge , fodre lidt igen , låget på , osv. . . . lidt af gangen og lad myceliet overgro inden du tilfører nyt.
Når spanden er fyldt, myceliet har overgroet, tages låget af , placeres ved +70 % luftfugtighed. svampe på vej :grinning:
. . . jeg er ikke nogen “ørn” til at skrive, giv mig et ring hvis spørgsmål trænger sig på
30561524 mvh. Bendt :mushroom:

1 Synes om

Hejsa @Bendt

Så er spanden åbnet:

Det ser da super fint ud, ik?

Jeg bestiller noget af dit træmel, så kan vi rigtig få sat gang i vores shiitake.
Og jeg skal nok helt sikkert ringe til dig, for at finde ud af hvad ellers jeg skal bestille.

Tak for tålmodigheden. :star_struck:

1 Synes om

hej @Betty
Det ser super ud - det mycelium kan du afgjort godt arbejde videre med.
vælg feks. 500 gr. træmel i en gropose, tilfør 60 % vand ,Kogende vand, (0,8ltr.) luk posen med en klemme, lad det køle af til næste dag, tilfør ca.20 % mycelium (260 gr. ) ryst posen. luk den med tape eller strips, placeres mørkt ved ca 20 grader. . . . yes så er du godt i :mushroom:gang

2 Synes om