PS: Det er 3. gang jeg dyrker svampe. Første var østershatte, som virkede perfekt. Anden gang var shitake, som, selv med hjælp af Bendt, desværre ikke blev til noget. Og nu denne med Lions mane.
Nej det ser desværre ikke rigtigt ud som det burde. der er gået forurening i det.
Min erfaring med kaffegrums er at det er vanskeligt at dyrke i, det er der flere grunde til, den ene er at det har et højt indhold af kvælstof, og andre svampespore også elsker det, når bøtten åbnes bliver det nemt forurenet.
Min erfaring med Lions Mane: ønsker man at dyrke den uden at steriliserer substratet, men blot pasteuriserer, bør man op på en mycelium procent på 30 for at give myceliet et godt forspring.
Min erfaring med kaffegrums, er at ingen, ingen professionelle i DK dyrker i rent kaffegrums. Der er flere der bruger det som energigiver (gødning) sammen med ex hvedeklid, men substratet bliver altid steriliseret, på den ene eller anden måde, dvs det kommer i en stor “trykkoger” eller damp-centrifuge eller lig.
Jeg tænker det vil være en ide at vende tilbage til Østerhattene og få nogle succes oplevelser, og så gå et skridt videre når du har mod på det.
Lions Mane / Pindsvinepigsvamp er en af de sværreste svampe at dyrke, så du har kastet dig ud i et spændende og udfordrende projekt.
Vi skriver at man kan dyrke det i kaffegrums, da det er korrekt, men vi ved godt at det er en svær svamp at dyrke.
Vi er selv ved at lave uddybende guides til hver enkelt svampetype, med vejledning til brug af trykkoger mm.
Det bliver udgivet til gratis download når det er færdigt.
Selvom der er gået mug i noget af din bøtte, kan det sagtens være den vil give svampe alligevel, så jeg synes du skal prøve at gemme den, og se hvad der sker om en måneds tid.
Hey Betty,
Det er faktisk lykkedes mig at dyrke shiitake i ren kaffegrums i en skoldet mælkekarton.
Så jeg fortsætter med hele myceliet og ny kaffegrums, vi får se.
Venlig hilsen Perle
Jeg blandede alt myceliet med ca. ½ liter kaffegrums, og så tilføjede jeg løbende mere kaffegrums, når jeg kunne se, at der var god gang i væksten, indtil hele kartonen var fuld.
Der gik lang tid, ca. 5 måneder, til der kom frugter/svampe. Og der kom først rigtig i gang, da jeg begyndte at fugte mere og pillede micropore-tapet af. Så var der pludselig svampe hele vejen rundt, godt trykt flade - indtil jeg pillede det meste af kartonen af. På det tidspunkt udgjorde kaffegrums+mycelium en fast blok, som kunne holde selv, som på billedet. Jeg høstede af tre omgange.
Og nu har jeg så fordelt blokken i flere beholdere med nyt kaffegrums. Her kæmper shiitake myceliet med noget mug, som jeg løbende skraber af. Myceliet synes lige nu at have overhånden :]
Tak for jeres fine svar.
Jeg ser om jeg kan få den “reddet”, men skal forstå hvordan mycelium burde se ud.
Fordi nå jeg har fjernet det øverste lag, så ser det ud som om der er noget på den rette vej. Eller er det hele forkert?
Tjaaaa - det er ikke usandsynligt at du her reder dit svampegro , LM myceliet er jo i hele substratet, og oftest gror “mugsvampen” kun på overfladen, ved at skrabe det øverste lag væk har du måske fjernet forureningen for denne gang .
Godt Nytår - ønsker god høst
mvh. Bendt