Shiitake svampe - Hvordan gør man?

Hejsa. Jeg er ny indenfor svampedyrkning, men kunne rigtig godt tænke mig at prøve kræfter med shiitake svampe, men hvordan gør man?
Jeg har set videoer, hvor folk propper det i poser med forskellige typer af substrat, hvorefter de står tilbage med en hårdklump der vokser svampe på, men er det muligt “bare” at købe et dyrkningskit (https://tagtomat.dk/butik/dyrkningskit-svampe-mikrogroent/) og mycelium og dyrke dem i fx en skyrboks?

Hej @PJepsen

Min erfaring med shiitake er meget begrænset, men det kan sagtens lade sig gøre at gro på Goats Mix, jeg har inkluderet et par billeder fra i går, af 4 af mine poser som på nuværende tidspunkt er nået til “popkorn” fasen.
Jeg skal gerne opdatere løbende, om det ender med at gå godt eller dårligt :slight_smile:



Jeg startede blokken den 28 april, så de har godt og vel været undervejs i 3 uger nu.
Det går langsommere end hvad f.eks T.R Davis fra Earth Angel Mushrooms siger det skal tage… men han er også på et heeeelt andet niveau.

1 Synes om

Hej @ketil - hvordan er udvikling på Shittake blokke ?

Hej @Bendt
Billederne i min post var fra i går (2022-05-21) Jeg opdatere om en uges tid igen, de burde gå ind i fase 4 om cirka 14-21 dage, hvor bloggen begynder at skifte farve.

hej @PJepsen

Jeg vil lige byde ind her også - som @ketil skriver er han ved at dyrke på foder til Geder - så ja der er mange former for substrat, - Ketil har mulighed for at steriliser sit substrat derfor kan det lade sig gøre, - Shiitake kan normal vis ikke dyrkes kun på halm eller hampefiber ved at overhælde mediet med kogende vand, - men det er muligt at dyrke shiitake i træspåner/træmel/træpiller, der pasteuriseres fx med kogende vand , hvis disse er af løvtræ, det kan godt tage 2 til 3 mdr. før du har en Shiitake blok.
Det bedste er at have adgang til en trykkoger og i den steriliser sit medie, og have mulighed for under rene forhold efterfølgende at kunne tilføre sit mycelium .
håber det har givet svar på et par spørgsmål -
mvh. Bendt :mushroom:

1 Synes om

. . . ohhh ja - - - ser jeg nu :upside_down_face: - - - fino tak :mushroom:

Lige en hurtig info, så er det ikke gedefodder jeg gror på, men et gro medie der er en viderudvikling på “masters mix” som blev populariseret af T.R Fra Earth Angel Mushrooms.

Goats mix er et påfund af Andrew Reed fra Mossy Creek Mushrooms, det bliver kaldt “goats mix” grundet man bruger strå som man laver de her Jule geder af strå… Manden forklare det bedre selv. Men det er basalt set et alternativ til at gro “masters mix blokke”, da det kan være dyrt og svært at få fingrene i gode træpiller lavet på “hård” træ.

Håber det giver lidt kontekst :slight_smile:

:pray: undskyld - det er mig der har misforstået - min oversætter er sat til fynsk :wink::+1::mushroom:

1 Synes om

Hej Svampe folk. Der er nu gået 93 dage siden jeg inokulerede mine goatsmix blokke og jeg kan med stor fornøjelse sige at der nu er pins. Det lidt fantastisk!

Lige omkring den 20 Juli udøvede jeg svampevold imod mine blokk
e som anbefalet i følgende videoer. Teknikken skal simulere at “træet” svampen gror på falder i skoven.

Jeg har desværre ikke billeder fra før jeg gav dem bank, da jeg havde et uheld med min telefon, men jeg noterede mig at en af blokkene begyndte at vise noget som lignede en pin(påbegynde svamp) og tog det som at det nok var på tide.

Efter omkring 8 dage var blokkene begyndt at sætte en del påbegyndende pins og jeg pakkede en blok op og sprøtede dem med vand i haven. (følgende video som reference)

Herefter stillede jeg dem ned i kælderen i mit 1x1m grotelt som jeg har bygget over det sidste år, og gav den ekstra meget vand med en forstøver flaske de første 2-3 dage.




Og ja se nu bare der :slight_smile: fine pins og alt muligt.



*Jeg har i tankerne at forsøge mig med at lave de samme blokke på den måde der har været snakket om i tråden “laver-skovbund-pa-terrassen” Altså en groblok uden brug af trykkoger. Jeg tvivler på ideen grundet tiden som blokken skal ligge, men det ville på den anden side være fantastisk hvis man kunne lave shiitake blokke uden sterilisering.

Jeg skal desværre til københavn mandag så jeg kan ikke tage mange gode billeder i den sidste del af groprocessen, men håber jeg kan fange nogle på fredag når jeg er tilbage igen : )

3 Synes om

Så kom jeg endelig hjem. Vi havde lige en IPA der skulle brygges på kontoret, så jeg blev 2 dage forsinket.
Men kan godt se at svampene sagtens kunne tåle at ha været plukket 1-2 dage tidligere men jeg syns stadig de er fine :slight_smile:







Så, godt og vel 5 måneder fra agar til høst, hvor de 93 dage er myceliummet der gror sig ud på blokken.
Afkast 2.2kg. Jeg tror at jeg ville ha fået et bedre afkast hvad jeg ikke havde været i københavn i de sidste 10 dage inden jeg plukkede dem, men finder vi aldrig ud af :slight_smile:
Nu skal jeg bare lige regne ud hvad jeg skal stille op med dem : D

Ps. Hvis nogen har spørgsmål mm skal jeg gerne dele ud af hvad jeg har oplevet og lært.

3 Synes om