Shiitake på birkestamme

Hej alle,

For måske to år siden prøvede jeg et Shiitake svampekit her fra Tagtomat. Dyvler blev podet med Shiitakemycilie og puttet i birkestammer (mener jeg det var), og forseglede hullerne med bivoks. Jeg lagde stammerne i et mørkt hjørne i haven. I 6-12 måneder kiggede jeg til dem, men der skete ikke rigtigt noget… troede jeg…

Pludselig en dag sidst i september i år kom jeg tilfældigvis til at se på stammerne igen, og juhuu der var flotte svampe! :smiley:

Tænkte jeg ville dele dette med jer, og fortælle, at der kan altså godt gå 2 år inden der sker noget :smiley:

2 Synes om

Kære @Jesper

Først og fremmest velkommen til vores forum.

Hvor ser det bare flot ud. Havde du gjort noget ved stammerne her i september måned, eller kom der bare svampe ud?

Håber de smagte godt da I spiste dem, og spændende om der kommer flere til næste år.

vh
Mads

Hej @Jesper - hvor fantastisk! Hvor har i haft dem liggende?
Og ja - dyrkning på træstammer er et langtidsprojekt, men skønt at se, at det virker. Må vi bruge nogle af dine billeder på vores hjemmeside?
Mvh Julie

1 Synes om

Hej Jesper
Det ser virkelig lækkert ud!
Kan du huske om det var friske stammer du brugte??
Tak for de fine billeder, det er virkelig inspirerende og kan hjælpe på tålmodigheden. Jeg er ved at pode shiitake dyvler nu, så har lidt ventetid.
Nanna

1 Synes om

Hej @mads

Nej, havde ikke gjort noget særligt ved dem - det var lidt tilfældigt jeg opdagede at der var kommet svampe :smiley:

Det smagte fortrinligt, stegt i smør på panden som tilbehør til ris mm. :yum:

kh Jesper

1 Synes om

Hej @Julie

De lå bare i et mørk hjørne af haven under et træ, hvor solen ikke skinner direkte. Var bekymret for, om de kunne bevare fugten, men det gik vist fint.

Ja da, I må gerne bruge billederne :slight_smile:

2 Synes om

Hej @NannaT

Ja, det var ret friske stammer. Mener jeg læste et sted at det var bedst, så der ikke vokser konkurrerende svampe i træet allerede. Og så havde jeg stammerne til at ligge i blød i noget tid (dage/uge) inden jeg podede dem med dyvler.

Mit største problem var helt klar, at jeg smelte bivoksen i en lille metalskål - og den var umulig at få voksen ud af igen :upside_down_face:

2 Synes om

Ohhh den er fin :+1: :mushroom:

1 Synes om