Træstammer til shiitake-dyrkning?

Hej hej allesammen!

Lang historie kort: Jeg har tænkt at kaste mig ud i noget shiitake-dyrkning på træstammer, lidt á la det her:

Mit problem er at jeg ikke aner hvordan man, her i København, får fat på den rigtige type af træ – dvs. ca. meterslange træstammer af enten eg, birk, spidsløn eller poppel, som vistnok skal podes med shiitake-mycelium højst to uger efter at træet er blevet fældet.

Har nogen nogle idéer om hvordan dette ku’ lade sig gøre?

På forhånd tak!

Hej @Steken.
Hvordan går det med shiitake-dyrkningen? Jeg beklager, at hverken vi eller andre var behjælpelige ift. hjælp til at finde stammer. Lykkedes det dig at finde nogle?
Vh Julie

@Bendt @fungafarm har I nogle inputs til hvor der kan findes træstammer, og hvilken type?

/Mads

@Steken Any deciduous tree species should work just fine! Løvtræ! The size of the logs should not matter too much just expect smaller logs to yield less and possibly fruit faster and larger pieces to yield more but take a bit longer. When you see recommendations for size it is usually for the humans convenience… FX 1m long by 15cm diameter should be good enough for the mushrooms and yet easy for you to move about! Right now there are many arborists cleaning up parks and roadways so I would keep a lookout and ask them when you see them if you could take some logs for your project.

2 Synes om

Hej @Steken @mads @Julie - jeg er ansat i et Anlægsgartner firma og vi har nu season for beskæring og fældning af træer. Spørg ved dit lokale Træpleje firmaeller Anlægsgartner, evt. de har egnet stammer på deres materialeplads,
Sidste vinter fik jeg selv, med hjælp fra naboens datter, podet nogle stammer, håber der kommer svampe nu til sommer :mushroom:
Mvh. Bendt

2 Synes om