Svampedyrkning på stub

Hej med jer. Jeg er ny i denne gruppe/forum og har derfor et lidt dumt spørgsmål, som jeg måske kan få svar på her.
Jeg har en del ægte kastanietræer, som jeg selv har plantet for ca. 30 år siden. Et af træerne vil jeg gerne skærer ned, da det er tyndt i toppen. Træet er ikke gået ud, meeen… ?

Kan jeg pode et mycelium på denne stub, der stadig står på roden?

1 Synes om

Hej @pernille

Jeg dyrker selv lidt svampe i haven på stammer, jeg vil prøve at svare ud fra den erfaring jeg selv har gjort mig.
Svaret er Nej ! :wink:
På Hestekastanje som er dødende ses af og til Østershat, men ikke på Ægte kastanje.
Når du har skåret dit træ over vil stubben fortsat være levende, det vil sige er at træet har et immunforsvar som vil gøre sit til at lukke af for “angriber” og Ægte kastanje er stor livskraft i stub og rod.
Du skriver træet er ikke gået ud , meeen . . . . med det forstår jeg at træet “er svækket” og har måske været det i flere år, jeg vil derfor gå ud fra at der allerede er etableret andet mycelium i træet/stammen.
Læser jeg lidt i “den store bog” står der at friske afskåret stammer fra Ægte kastanje kan bruges til dyrkning af Shiitake og Lion´s Mane, det er ikke super, men anvendeligt.

Håber det har givet lidt svar på dit spørgsmål.
Mvh. Bendt :mushroom:

Hej Bendt,

Tak for svar. Nej, jeg tænkte det nok. Nej, træet er ikke svækket som sådan og jeg kan ikke se uønskede svampe på det. Men jeg kan jo ikke være sikker.

Hvis jeg nu fælder træet, hvor længe skal det ligge, inden man kan pode på det? Hvis jeg kan pode Shiitake, vil det være super. Der kan ikke ske noget ved at prøve :o)

Det er et meget spændende forum, du har oprettet. Tak for det.

Venlig hilsen

Pernille

1 Synes om

Hej @pernille

Hvis du skære en stamme af, “i dag” kan du pode “i morgen” træets egen forsvarsmekanisme er hurtigt nede nu i forsommeren. Hvis du er interesseret har jeg dyvler med shiitake mycelium på som er klar.

Jeg vil gerne tage en vurdering af stammen for at se om den er egnet, send mig gerne et par foto.

Tagtomat svampeforum er ikke mit, jeg er blot “hjælpe-bi”

På min Instagram bendt_rossander kan du netop nu følge at jeg sætter gang i shiitake stammer som er podet for år tilbage.
Er der spørgsmål er du også velkommen til at give mig et ring på 30561524
Mvh. Bendt :mushroom:

Hej igen,

Jeg sender nogle billeder af det aktuelle træ. Billederne sender jeg fra min mobil.

Mvh.

Pernille

Den ons. 15. maj 2024 kl. 23.01 skrev Bendt Rossander Sørensen via TagTomat

Den tors. 16. maj 2024 kl. 17.32 skrev Bendt Rossander Sørensen via
TagTomat - Vejen til grønne fællesskaber <
notifications@tagtomat.discoursemail.com>:

1 Synes om

Hej @pernille

Jeg ser en stamme med et tværsnit på måske 40 cm ? mos og lav der gror på stammen har ingen indflydelse på om grene/stammer fra træet kan bruges til dyrke shiitake på.

Ud fra den erfaring jeg har gjort mig vil jeg anbefale at du bruger stammer der er ca 15 til 30 cm i tværsnit, og 50 til 100 cm lange, det handler også om hvor stor en stamme man vil flytte rundt med, at kunne flytte rundt på stammerne 6-8 gange om året er en fordel for at give myceliet bedste vækstbetingelser.
Jeg vedhæfter en lille vejledning som du kan læse på, er der spørgsmål giver du mig et ring

Mvh. Bendt :mushroom:
https://static1.squarespace.com/static/5fe729704ec40d217262bbef/t/6616c1b3875e64491b815635/1712767412103/Svampedyvler+klar+til+brug.pdf

Hej Bendt,

Mange tak for de gode svar. Det vil jeg overveje. Jeg skal have min søn til at fælde træet. For det er stort.

Og så vil jeg bestille mycelium ved dig.

Rigtig god pinse.

Mvh.

Pernille

1 Synes om

Hej @pernille - velkommen til vores forum, og dejligt projekt, du har gang i. Jeg vil også anbefale at fælde træet inden du poder det. Og du kan sagtens lade den ligge et skyggefuldt sted, og dyrke på den.
Du kan finde en guide i vores bog “Grow Like Tomorrow”, der viser, hvordan du poder stammen (og hvordan du selv kan pode dyvler). Den kan downloades gratis her: TagTomat - Grow Like Tomorrow - E-bog - TagTomat

Og udover Shiitake, vil østershatte være et rigtigt godt bud på, hvad du kan dyrke. Vi har en østershat, som er klonet fra en dansk skov, så den vil jeg anbefale. Du kan finde myceliet her: Aspeøstershat 'Funga Farm' (Pleurotus populinus 'Funga Farm') - Økologisk mycelium - ca. 80g - TagTomat
Og hvis du selv vil pode dyvler, kan du enten lave dem af grene eller finde lidt grej her: SvampeDyvler - gør-det-selv-kit til træ - TagTomat

Du kan også save stammen over i flere dele og dyrke lidt forskellige svampe. Husk at dække hullerne, hvor du har podet til (fx med bivoks) - ellers tror insekterne, at du har lavet en buffet til dem. Og så skal du være forberedt på at med en stamme af denne størrelse, kan der godt gå et par år, før du kan høste de første svampe.

Held og lykke med projektet. Del meget gerne her, hvad du ender med!
Mvh Julie (TAGTOMAT)