Eksperimenter med kloning

Hej svampe samuraier.

Jeg har i de sidste par måneder gået og fjollet rundt i det lille hjemme “laboratorie” og hygget mig med lidt kloning. Det er sjovt med lidt biologi for begyndere, giver nogle ret tosset resultater som jeg tænkte jeg ville dele. Det kunne være spændende at høre fra nogen derude som måske også eksperimentere.

Kloning kan for nogen for nogen lyde skræmmende, så for at sikre at der ikke er nogen misforståelser står der lidt information omkring hvad der forgår i bunden af indlægget.

  1. Der ikke tale om direkte genmanipulation men kloning. Jeg kopier genetisk materiale ved at flytte på det og ændre ikke genealogien som sådan. Jeg laver selektiv udvælgelse af karakteristika og har primært haft fokuseret på lamel størrelse for at forøge iltoptagelse ved groning under ikke optimale forhold.
  2. Grundlaget for klonerne er Spoppo HK35 som er en sporefri svamp. Som jeg forstår eksistere denne variation kun fordi at patent(USPP18037P3) ejerne(Johan Baars) løbende holder kulturene i live ved at klone. Det er ret fascinerende i forhold til degeneration(Senescence), et emne jeg dog desværre ik ved ret meget om endnu.
1 Synes om

Hej @ketil. Sejt gået! Vil du ikke dele lidt fotos/erfaringer fra selve processen?
Vh Julie

@Julie Jeg tager normalt ikke så mange billeder af den del af processen, da jeg prøver at opretholde sterile forhold.
Jeg har primært brugt youtube til at lære processen, Mossy Creek Mushrooms, Fresh from the farm fungi og Freshcap mushrooms er en håndfuld af folk som gør sig i at klone og lave krydsninger af svampe, deres kanaler er fantastiske.

Videoen her forklare meget godt omkring the basics og processen.

Det føles ofte lidt som sådan en slags sisyfosarbejde hvor man konstant gør det samme, tager lang tid og man gentager opgaverne en del gange. Men resultaterne er ret sjove stadig.

Mit nye projekt som jeg går og tumler med er en klon af en kejserhat og som det næste kunne det være spændende at lave en kæmpe stor piopinno.


Jeg øver mig stadig på at gro piopinno, de er lidt bøvlet at arbejde med på pose, så jeg har over weekenden lavet 3 store spande og håber på det giver et bedre afkast i løbet af en 5-6 ugers tid.

1 Synes om

Ohhh - Spændene at følge udviklingen :mushroom: