Fransk dværg bjergfyr

Ud for min terrasse har vi nogle, hvad jeg tror er, Franske dværg bjergfyr. De er ved at bliver lidt for store. Hvordan holder jeg dem nede, så de forbliver pæne?

Hej @Jander - velkommen i forum . :slight_smile: - fin og frodigt ser det ud hos dig, og fyrplanterne har sat nogle fine lange “Lys”
For at holde væksten nede på fyrplanterne kan du knække / Klippe dette års Lys / skud af, den vil ikke sætte nye skud i år men knopper, den vil skyde fra i foråret 2022.
Det er også muligt at skære/ klippe af, helt ned hvor man fjerner 2/3 af skuddene fra foråret 2020, men det er vigtigt at der fortsat er grønne nåle på 1/3 af skuddet/grenen, som den kan bruge som safttrækker, fyrplanten vil nu sætte knopper som den kan skyde fra foråret 2022.
Det er netop nu et godt tidspunkt at beskære fyrplanten, fordi den netto lige kan nå at gendanne nye knopper. :sunflower:
Planten vil indtil da have en lidt “amputeret” udesene
mvh. Bendt :four_leaf_clover:

1 Synes om

Tak for svar. Det er lige hvad jeg har brug for.
Så jeg kan godt tillade at klippe de lange skud fra 2020 nu, så bjergfyren kan blive lidt mere kompakt.

ja @Jander Det er nu - en af de nærmeste dage, for at fyr-planterne kan nå at danne nye knopper de kan skyde fra til foråret 2022 :+1::sunflower: