Brombær formering

I dag var jeg ude og sanke et par ranker brombær ved Amager Fælled. Mit mål er at de skal plates I Skovkvarteret i Ørestad Syd ude foran vores teresser. Jeg har forsøgt med nogle stiklinger og har også plantet rødderne.
Jeg ved ikke om det er på det rigtige tidspunkt jeg har lavet stiklinger? Skal pottere stå inde i varmen?
Hvordan finder jeg ud af hvilken sort brombær jeg har fået fat i?

1 Synes om

Hej @Jander - det lyder spændende. @Nanna ved du noget om stiklingeformering af brombær?

Hej @Jander. @Nanna har bøvl med computeren, men siger følgende:

Brombær vokser vildt og voldsomt, og spreder sig og sætter rødder fra grenene, hvis man ikke beskærer den, så jeg vil næsten tro, at man kan klippe en ende af og

  1. stikke den direkte i jorden, når det bliver lidt varmere.
  2. stille den i et glas vand og vente på at den sætter rødder, og derefter plante den ud
  3. lægge en sten eller lignende over en gren, som rører jorden (så man sikrer, at den bliver liggende det samme sted) og venter på et den slår rødder, hvorefter man kan dele grenen i to. Man kunne evt lægge en gren over en potte, så man slipper for at grave den op efterfølgende?

Hej Julie
Tak for svar. Jeg tror at Brombær er nem at have med at gør. Stiklingerne har stået lunt i en potte med jord i min stue. Det har virket meget fint. Nu er der kommet knopper på. Hvornår er det bedst at plante dem ud?

Hej @Jander. Sejt gået! Jeg tænker, at det vel er fint, når den sidste frost har sluppet jorden (også om natten)? @mads - hvad siger du? Det kan være en fordel at “afhærde” stiklingerne inden du planter dem ud - sæt dem udenfor et skyggefuldt sted om dagen og tag dem ind igen om natten i ugen op til udplantning.

1 Synes om