Fyldt beholder fra starten af

Er der ulemper/fordele ved at fylde beholderen op fra starten?
Ifm kaffegrums-dyrkning beskrives det altid at man fylder op efterhånden som myceliet begynder at dække.
Men hvis man har grums nok (og sørger for at desinficere det), hvorfor så ikke fylde beholderen op med det samme om mindske risikoen for at kontaminere ved en masse åbninger og genpåfyldninger?

Hej @MichaelMunch

Der er forskellige tilgange og erfaringer omkring brugen af kaffegrums, Jeg er aldrig selv blevet gode venner med det, . . . jeg har lige haft besøg af en kunde og hun syntes det er super nemt og effektivt at bruge.
Udfordringen ved kaffegrums er at det høje “nærings indhold” og kvælstof der er i det, derfor kaster “forureningskilderne” sig hurtigt over det.
Min anbefaling vil være : Vælger du at fylde bøtten af en gang med kaffegrums, ville jeg vælge en høj mycelium procent, ca 15 - 20 %
Mvh. Bendt :mushroom:

Tak Bendt for gode svar, både her og i andre tråde. Dit svar har udløst et nyt spørgsmål for mig om oparbejdning og deling af mycelium. Jeg tænkte det kunne være et særskilt forum-emne, så jeg har oprettet “Oparbejde mycelium, hvornår i processen kan man dele?”