Hvad er der galt? Jeg er lidt bekymret

Hej tagtomat forum

Jeg modtog en svampeboks fra Tagtomat af kæresten i fødselsdagsgave, som jeg åbnede d. 5/2.
Jeg kan kun vedhæfte 1 billede da jeg er ny på forummet, billedet er fra d. 16.
Som det måske kan ses, så er lamellerne klappet sammen og fået et lidt “kedeligt” udseende. De vokser heller ikke nær så hurtigt længere, og jeg vil endda mene, at de er sunket hen.
Jeg er derfor lidt bekymret for, om jeg passer dem forkert? Jeg sprøjter vand på dem 1 gang om dagen, de står i et nordligt vendt vindue, så de ikke får direkte lys, men dog meget lys pga. genskind fra den megen sne vi har fået på det sidste. I følge pakken burde de først være klar til høst efter 2-4 uger.

Håber nogen kan hjælpe mig.

d. 16/2

Hej @Tomatsvampe_smoothie - velkommen til! Der er ikke andet galt, end at de skal høstes og spises. :slight_smile: Østershatte er generelt høstklare, når den største hat er blevet ‘skarp’ i kanten - altså, når den er foldet helt ud. På dit billede ser det ud til at der er mange af dem, som er blevet skarpe. Hvis de er blevet lidt tørre i det, kan jeg anbefale at stege dem helt sprøde i en masse smør/olie - så de næsten bliver lidt chipsagtige. Vh Julie

2 Synes om

Fedt. men er det ikke lidt tidligt at de allerede er høstklare?

1 Synes om

Hej @Tomatsvampe_smoothie ser fine ud - Velbekomme :mushroom:
Du spørg om det ikke er lidt tidligt at de er høstklar, jo - men det er svært at få meget mere udvikling på svampene på denne årstid, udenfor har vi frost og indendørs er der lav fugtighed. - nu vender vejret og vi får igen fugtig og mild luft fra syd-vest, :+1: så er det måske tid til selv at prøve et af de større , - gør det selv, svampe-kit, det er nemmer end du tror.
Mvh. Bendt :mushroom:

1 Synes om

Mange tak for begge svar. De kommer på menuen allerede i aften :slight_smile:
Et større kit kunne sagtens være noget, jeg vil prøve i fremtiden.

De bliver generelt heller ikke så store, når de kun har 1 liters substrat. Så ja, et større kit vil også give meget større svampe. Velbekommen i aften :slight_smile: