Myselium i forhold til supstrat

Hej
Skal i gang med sække 10 liter, halm og østershatte.
Har købt 3 forskellige myselium.
Mit spørgsmål er mere genereelt. Hvor meget myselium i forhold til halm?
Eller er det mere et spørgsmål hvor hurtigt der skal komme udbytte.
Jeg mener hvis man bruger en lille del myselium blandet i en sæk, så vil det tage længere tid før de begynder at “blomstre” i forhold til hvis jeg brugte mere?
Eller der et minimum før det kan udvikle sig?
Mvh
Nis

1 Synes om

Hej @Speednissen
Når du har pasteuriseret dit halm, og det har drænet så det ikke drypper mere, vil 1/10 af vægten være passende af mycelium.
Jeg vil antage at 10 ltr våd drænet halm vejer ca op mod 3 kg. så vil 300 gr. Mycelium vil være passende.
Mvh Bendt :mushroom:

Hej Bendt

Men hvad siger du til spørgsmålet om man kan give for lidt, eller vil det bare tage længere tid?

Og når du skriver 300 gram er det så poserne med myselium eller vil det også være gammelt med myselium?

Tak for svaret

Mvh

Nis

Get Outlook til Android

Hej @Speednissen / Nis

Først og fremmest velkommen til vores forum.

Hvis der ikk er nok mycelium i, ifht. massen på substratet, så kan andre svampe, som eksempelvis skimmel eller mug gå i dit halm.

En mulighed kan også være at opformere dit mycelium på halm af lad os sige 1 liter, når du så har det, kan du blande det i en større mængde.

Hvilken opskrift følger du ifht. at lave poserne?

vh
Mads

Ikke noget bestemt, men vil bruge jeres poser, og så ligge halmen i 80 graders vand, fylde posen med skiftevis halm, og ”brugt” halm fra mine spande, som har givet ”frugt”. Har også købt nyt myslium, hvor jeg også vil bruge 1 pose til hver. Og der vil jeg nok bruge dit sidste tip.

Vente et par uger før jeg skærer 2 krydser i posen. Når svampene kommer og er brækket af, sætte rigtig tape på krydsene og lave 2 nye krydser et andet sted.

Står på mit værelse ved 21-22 grader i den mørke del.

Lyder det ok??

Mvh

Nis

Hej Nis

Spændene det du har gang i . :+1: :slight_smile:

Vi har med våd organisk materiale at gøre som står ved 20 grader, det er vigtigt at myceliet har mulighed for at brede sig ud i halmen hurtigst muligt for at undgå “forurening”

jeg vil anbefale; 1 kg ny pasteuriseret drænet halm til 100 gr. ny Mycelium.
Genbruger du halm som har givet en gang svampe, anbefaler jeg 1 kg ny pasteuriseret drænet halm og ca 350 gr genbrugs-mycelium-halm.
bland ikke gl. halm og ny mycelium, det er ikke sikkert de har samme arveanlæg og vil derfor ikke arbejde sammen,

mvh. Bendt :mushroom:

Hej

Ved du hvordan man lukker tagtomats zip poser. Jeg kan ikke lige finde ud af det?

Mvh

Nis

Og tak for hjælpen

Get Outlook til Android

Hej Nis
her arbejdes ikke med sterile forhold, jeg har ved mine foldet den to gange foroven og lukket med en bred pakketape. :slight_smile:
Når de bruges prof under sterile forhold lukkes de med en “klemme” der varmer/smelter lukningen sammen. :+1:
mvh. Bendt

Opfølgende spørgsmål

Jeg har lavet er par mælkekartoner med pasturiseret halm og mycelium.
Hvor lang tid skal der gå før man laver de første kryds?
Og skal man lige lave et par bitte huller med en nål for at der kan komme ilt til?
Tak for din gode hjælp
Mvh
Nis

Hej Nis

Vi lukker først mælkekartonnen, når myceliet er gennemløbet. Du kan med fordel lave halm mm. i de store sække, det er det vi gør, og når halmen er gennemløbet og klar til frugtsætning, så kan du lægge det over i mælkekartonner.

Men ellers ville jeg bruge mælkekartonner som hylster til kaffegrumsdyrkning. Sæt et stykker tape (englehud) foran hullerne, og så kan du fylde kaffegrums på løbende.

Har du set guides i vores nye bog? Du kan downloade den for 0 kr. som pdf i webshoppen.

Og hvis du vil købe den fysisk kan du gøre det her

Der har @Bendt også bidraget med en guide om kalkpastaurisering.

vh
Mads

1 Synes om

@Speednissen Ja utrolig valgmuligheder med en mælkekarton :+1::thinking::rofl: men ja snit evt et hul nu og sæt microporretape over, så går resten af sig selv :+1::mushroom:


Mvh Bendt :mushroom: