Jeg vil forsøge at dyrke østershatte i halmsæk. Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe med.
Hvor mange kg skal en sæk ca. være?
Blandingsforhold halm/myselium: 100 g myselium til 1 kg vådt kalk pastuseret halm. Er i enige? Hvor meget kalk bruger i pr. vand? Eller koger i halmen istedet for kalk pastusere?
Mørke periode: der laves lufthuller og så 14 dage i mørke for at myseliet kan brede sig. Hvilken temperatur er optimal?
Lys periode: Hullerne laves større og sækken hænges i lys. Hvilken temperatur skal sækkene hænge ved, og skal jeg løbende forstøje med vand? Skal den stå uden for eller er det bedre i et rum?
Jeg håber på der er nogle dygtige svampedyrkere, der har tid til at svare?
Jeg vil prøve at svare på dine spørgsmål, hvis du ikke finder svar er du velkommen til at skrive igen.
Du kan lave din grosæk/pose så tørrelsen passer dig bedst. på foto er det en stor frysepose 16 ltr. med finsnittet halm, drænet vægt 3 kg. Der er brugt ca 250 gr. mycelium. Halm i denne mængde vil jeg varmebehandle, men tænker du at lave 5 poser/sække kan du med fordel bruge kalk pasteurisering . 18 - 20 grade er en passende temperatur mens mens myceliet breder sig i halmen.
Når der skal komme svampe behøver de ikke mere lys end du kan se ud i rummet , temperaturen er ikke så væsentlig, men luftfugtigheden, der bør være over 55 % luftfugtighed. I en moderne bolig er luftfugtigheden ca. 45 % fordi luften recirkuleres. Det kan også være en udfordring hvis vi om vintrene i en periode får frost med tør klar luft fra Øst. I disse perioder så hæng/sæt din halmsæk udenfor, så går naturen sin gang.
Selv dyrker jeg Østershat på filand i drivhus og kælder, jeg har lagt et par film på YouTube søg på mit navn, måske de kan være til inspiration.
Mvh. Bendt Rossander Sørensen