Østershat I hjemmelavet halmsæk

Jeg vil forsøge at dyrke østershatte i halmsæk. Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe med.

Hvor mange kg skal en sæk ca. være?

Blandingsforhold halm/myselium: 100 g myselium til 1 kg vådt kalk pastuseret halm. Er i enige? Hvor meget kalk bruger i pr. vand? Eller koger i halmen istedet for kalk pastusere?

Mørke periode: der laves lufthuller og så 14 dage i mørke for at myseliet kan brede sig. Hvilken temperatur er optimal?

Lys periode: Hullerne laves større og sækken hænges i lys. Hvilken temperatur skal sækkene hænge ved, og skal jeg løbende forstøje med vand? Skal den stå uden for eller er det bedre i et rum?

Jeg håber på der er nogle dygtige svampedyrkere, der har tid til at svare?

Mvh Linda

2 Synes om

Hej Linda @Hessby

Jeg vil prøve at svare på dine spørgsmål, hvis du ikke finder svar er du velkommen til at skrive igen.
Du kan lave din grosæk/pose så tørrelsen passer dig bedst. på foto er det en stor frysepose 16 ltr. med finsnittet halm, drænet vægt 3 kg. Der er brugt ca 250 gr. mycelium. Halm i denne mængde vil jeg varmebehandle, men tænker du at lave 5 poser/sække kan du med fordel bruge kalk pasteurisering . 18 - 20 grade er en passende temperatur mens mens myceliet breder sig i halmen.
Når der skal komme svampe behøver de ikke mere lys end du kan se ud i rummet , temperaturen er ikke så væsentlig, men luftfugtigheden, der bør være over 55 % luftfugtighed. I en moderne bolig er luftfugtigheden ca. 45 % fordi luften recirkuleres. Det kan også være en udfordring hvis vi om vintrene i en periode får frost med tør klar luft fra Øst. I disse perioder så hæng/sæt din halmsæk udenfor, så går naturen sin gang.
Selv dyrker jeg Østershat på filand i drivhus og kælder, jeg har lagt et par film på YouTube søg på mit navn, måske de kan være til inspiration.
Mvh. Bendt Rossander Sørensen