Pink østershat - hvor kommer den fra, og er den god til en nybegynder?

Hej, jeg er ny i svampegamet

Jeg er ved at købe mycelium til svampedyrkning, men er meget i tvivl om, hvilken type, jeg skal gå efter. Den pinke østershat er utroligt smuk, men jeg er udfordret på at finde information om den. Har den måske et andet navn også? Er det en tropisk variant af en østershat, eller er den gensplejset på en eller anden måde? Sker der noget med farven under tilberedelse? Jeg bor i et nyere lejlighedskompleks, hvor vi har en god varme og lave luftfugtighed. Vil det her være bedre at gå efter den pink østershat fremfor den Alm? Jeg har læst om fugtighed og har i sinde at få lavet en form for fugttelt.

Håber i kan svare på alle mine spørgsmål :slight_smile:

Vh Sofie

Hej @Sofie

Velkommen til :mushroom:
Jeg vil prøve at svare på dit spørgsmål ud fra min erfaring med dyrkning af Østershatte.
Pink Østershat er en “tropisk” variant, den mister farven under tilberedning. - den kan være sjov at dyrke på fx altanen om sommeren.
Gul Østershat er nem at dyrke, men giver ikke det store udbytte og der kan være lidt rengøring efter sporekast, hvis der ikke høstes tidligt.
Alm. Østershat er nemme at dyrke, og vælges sorten Spoppo slipper du for at dine svampe smider sporer.
Vælger du at dyrke svampe som kaster sporer skal du ikke blive bekymret over det, om du så har gang i 5 sæt i fx. køkkenet. - Naturen smider billioner af svampesporer og har du allergi over for dem ville du vide det.
. . . Ja fin ide med en fugttelt. :+1:
vi vil gerne se lidt fotos når du går igang :slight_smile:
Ønsker dig god " Happy grow " og god høst
Mvh. Bendt :mushroom:

1 Synes om