Shiitake svampe - Hvordan gør man?

Hej Svampe folk. Der er nu gået 93 dage siden jeg inokulerede mine goatsmix blokke og jeg kan med stor fornøjelse sige at der nu er pins. Det lidt fantastisk!

Lige omkring den 20 Juli udøvede jeg svampevold imod mine blokk
e som anbefalet i følgende videoer. Teknikken skal simulere at “træet” svampen gror på falder i skoven.

Jeg har desværre ikke billeder fra før jeg gav dem bank, da jeg havde et uheld med min telefon, men jeg noterede mig at en af blokkene begyndte at vise noget som lignede en pin(påbegynde svamp) og tog det som at det nok var på tide.

Efter omkring 8 dage var blokkene begyndt at sætte en del påbegyndende pins og jeg pakkede en blok op og sprøtede dem med vand i haven. (følgende video som reference)

Herefter stillede jeg dem ned i kælderen i mit 1x1m grotelt som jeg har bygget over det sidste år, og gav den ekstra meget vand med en forstøver flaske de første 2-3 dage.

Og ja se nu bare der :slight_smile: fine pins og alt muligt.

*Jeg har i tankerne at forsøge mig med at lave de samme blokke på den måde der har været snakket om i tråden “laver-skovbund-pa-terrassen” Altså en groblok uden brug af trykkoger. Jeg tvivler på ideen grundet tiden som blokken skal ligge, men det ville på den anden side være fantastisk hvis man kunne lave shiitake blokke uden sterilisering.

Jeg skal desværre til københavn mandag så jeg kan ikke tage mange gode billeder i den sidste del af groprocessen, men håber jeg kan fange nogle på fredag når jeg er tilbage igen : )

3 Synes om