Jeg brygger øl og har ca. 5 kg kogt bygmalt tilovers hver gang. Kan jeg dyrke svampe på det?
Hej @Bryggeren
Jeg vil prøve at svare, det er et spørgsmål der af og til dukker op - Bygmalt vil kunne bruges som “energi” i en i forvejen substratblanding, der er tale om en procentdel på ca 3 til 5 % der steriliseres sammen med øvrige “ingredienser”. Jeg er ikke støt på at det ville kunne lade sig gøre at dyrke spisesvampe direkte i Maltbyg eller liggende fra produktion af øl, Cider eller Juice.
mvh. Bendt
Det ser ud til at det fungere ganske godt blandet med lidt savsmuld https://www.plantchicago.org/post/spent-grains-in-mushroom-growing
Hej @Mike -
Spændene artikel, hvad får du ud af den ? jeg spørg for om vi får samme resultat, ( mit skole engelsk er mere end 40 år, gl. ) . . . jeg læser at de bruger det som “katalysator” til opformering af myceliet, det er 2 til 3 gange hurtigere at opformerer i end almindelig gydekorn. Der laves ´fruiting blocks` af savsmuld og spåner som steriliseres, der tilføres mycelium opformeret på det korn der har været brugt til øl produktion, hvor stor en procentdel der bruges kan jeg ikke gennemskue, normalt ville det være 5 % eller måske kun 3% - men da de nu har så meget og det virker som god “gødning” kunne det tænkes de går op på 10 % - og sætter “fut” i væksten.
Omkostningsberegningen har jeg ikke hoved til at se ind i.
Bundresultatet med en nettogevinst på 7 % i år 2016 kommer ikke bag på mig - Mycelium indkøb er/var for producenterne en tung post.
Tak for artiklen
mvh. Bendt