Mængde af substrat til 80g mycelium på korn fra Tagtomat

Hej

Jeg har købt pindsvinepigge- og Shiitake Mycelium (80g hver) på korn.

• Hvad er blandingsforholdet mellem mycelium og substrat?

• Hvilken substrat vil i foreslå til dyrkning?

• Hvis jeg vil opformere, kan jeg så blend mycelium med steriliseret rugkerne?

På forhånd tak for hjælpen.
Hilsen Marianne

3 Synes om

Hej @MarianneP

Først : velkommen i Forum. - Jeg vil gerne prøve at svare på dine spørgsmål, ud fra den erfaring jeg har gjort mig, og ud fra de forhold jeg formoder du har, jeg svare lidt forsigtigt fordi processerne kan udføres på forskellig måde. :grinning:

• det sidste først, ja dit indkøbte mycelium kan opformeres ved at blande det med steriliseret rugkerner, jeg ved ikke hvor “sterile” forhold du kan skabe, så som udgangspunkt vil jeg anbefale ud bruger 20 % mycelium og 80 % nye kerner. - det er for at myceliet hurtigst muligt kan overgro kærnerne og "lukke af " for evt. forurening.
  • Hvilken substrat , . . .der er flere valgmuligheder, tænker også det skal give mening økonomisk når det er en mindre mængde mycelium der arbejdes med og hvor sterilt mediet kan gøres, jo mere energi der tilføres jo vanskeligere er det at holde “rent”. :+1:
    Her er et par opskrifter jeg har haft held med også LowTek :
    LM.: 300 gr. halmpille 500 gr. træmel 950 ml. vand.
    Shiitake : 100 gr. halmpille 400 gr. træmel 550 ml. vand
    Brugt 10 til 20 % mycelium
    Afhæng af temperatur, skal du forvente at det tager 4-6 uger før LM er klar til at sætte svampe, og det kan nemt tage 8 uger for Shiitake. :thinking:

Håber du kan bruge svaret til noget, ja jeg ved at de åbner bare flere spørgsmål, . . . men det er det der heder udvikling. :upside_down_face:

Du er velkommen til at dele dine erfaringer her i forum, og spørg gerne igen.
kan du ikke finde substrat i små mængder er du velkommen til at give mig et ring
Mvh. Bendt :mushroom:
tlf. 30 56 15 24

2 Synes om