Dyrkning af østershatte på grønpiller

Vi eksperimenterer i øjeblikket med at dyrke østershatte på grønpiller af græs. For at genbruge og upcycle bruger vi bl.a. gamle isbokse til at dyrke i og tester lige nu følgende fremgangsmåde:

  1. Lav huller i din boks - ca. 4 huller à 2cm/diameter til en boks på ca. 2 liter.
  2. Desinficer boksen enten ved at overhælde alle overflader med kogende vand eller husholdningssprit.
  3. Sæt sportstape eller anden luftgennemtrængelig tape over hullerne.
  4. Fyld boksen ca. 1/4 op med grønpiller.
  5. Hæld kogende vand på i forholdet 1:1,5 (altså 1,5 dl vand til 1 dl grønpiller).
  6. Vent til det er kølet ned (rør evt. rundt med en desinficeret ske, så nedkølingen sker hurtigere).
  7. Bland det godt sammen med mycelium.
  8. Vent til østershatten har fået godt fat i substratet og kan ses som et hvidt lag.
  9. Bland flere grønpiller med kogende vand i en desinficeret skål, vent til det er kølet ned og hæld det i boksen.

Hvis I gør det på en anden måde eller har nogle gode idéer/erfaringer, så del dem meget gerne på tråden her.

2 Synes om

Hej

Jeg er selv igang med dette projekt derhjemme, men er det hele den udleverede portion af mycelium der skal blandes sammen med første lag af grønpillerne? (:slight_smile:

Med Venlig Hilsen
Diana

1 Synes om

Hej Diana

Ja, bland bare det hele i.

Mvh Julie

1 Synes om

super, tak for svar.

Jge har lige kigget til det, før havde jeg bare lagt noget af myceliumet ovenpå, men det ligner der er gået mug i det?

Er det bedst at starte forfra så? (:slight_smile:

2 Synes om

Det er lidt svært at se på billedet, men umiddelbart er det bare myceliet som vokser. (Østershattemycelium plejer at være hvidt og fluffy i starten). Hvis der er grønne/grålige nuancer, så er det mug, og så er det bedst at starte forfra med det mycelium du har tilbage.

okay tak for svar, jeg prøver mig frem (:

2 Synes om

Hej @Diana

Hvordan går det med din svampedyrkning?
Her har vi desværre oplevet, at der er gået mug i mange af forsøgene. Der har været ret varmt, der hvor de stod, så jeg er lidt spændt på, om du har haft bedre held?

Mvh Julie

Hej

Tror måske også der er gået mug i mine :confused:

Sådan så de ud efter al myceliumen var kommet i (billede 1) og så lagde jeg et nyt lag grønpiller (billede 2), og nu ser de sådan ud (billede 3)

.

Med Venlig Hilsen
Diana

Billede 2

Billede 3

@Julie er det ikke cirka det samme der er sket med vores? Det ligner ihvertfald et meget fint eksemplar af en mugsvamp.

Jo, det ligner ret meget det samme, som der groede i vores forsøg. Et fint eksemplar tilhørende Rhizopus-slægten, tror jeg. @Diana jeg tror desværre, du må kassere forsøget. Vi begynder nu at teste, hvordan det fungerer med DIY på halm.

1 Synes om