Hej jeg har forsøgt over 2 gange at tage sporeprint af østershat jeg har købt af jer. har ikke lykkedes med at få dem til at smide spore på sølvpapir. hvad gør i derude svampen går bare i forrådnelse når den ligger der og ingen sporer ser ud til at blive smidt.
Hej Per
Lader du svampene sidde på dyrkningskittet, eller har du høstet frugtlegemerne og så lagt dem på sølvpapiret?
Når vi eksempelvis lader en svampeboks eller et dyrkningskit stå med svampene, kaster de oftest sporer 5-6 dage efter at de første primodier er kommet til syne.
vh
Mads
Hej Mads
jeg har bare høstet og lagt dem på sølvpapir. kan også være jeg har været for sent ude. jeg slås med for gammelt mycelium så det er begyndt at aftage i hastighed, det er mit gæt.
Jeg har skåret en ny pose dyrket på halm i martha teltet så jeg kan forsøge at tage sporer derfra. eller er vi ude i at skære en svamp i halv og høste myceliet på den måde. hvis det overhovedet giver mening, og de fortsætter sit langsomme spredning i korn. ![]()
Hej Per
Ok. Vi har kun haft succes med at få portobello / champignonger til at kaste sporer hvis man lægger dem på et stykke papir når de er høstet.
Så jeg tror du skal lade dine østershatte sidde på substratet, og så lade dem kaste sporer derfra.
vh
Mads
Oplever i at myceliet mister styrken hen af vejen og hvis ja hvad gør i for at sørge for i har et stærkt mycelie som i kan sende til jeres kunder ? Anvender i agar eller hælder i bare korn til korn metoden. ?
Kære Per
Det mycelium vi sender afsted er typisk 2. generation, nogle gange dog 1. generation. Det står ikke på pakkerne hvilken generation det er.
- Generation kommer fra en podning fra en agarplade
- Generation opformeret fra korn til 1. generation.
Vi oplever generelt først problemer hvis du kører op til 5-6. generation, med at de mister styrke. Så du bør kunne pode om 3-4 gange ifht. mycelium du får fra os, ellers skal du starte en agar-pladeproduktion op, og så lave dine egne 1. generations poser.
vh
Mads
Hej Mads
Ja det er også derfor jeg er igang med at lege med ideen at lave et flowhood i anden tråd.
Men tusinde tak for svar Mads jeg lærer noget nyt hver dag med denne hobby ![]()