Jeg var på kursus for et par måneder siden og har siden været igang med at dyrke østershatte i kaffegrums.
Det er gået godt indtil nu, hvor jeg er løbet ind i et problem ift. fugtighedsteltet:
Myceliet er begyndt at komme ud af boksen og blive til små østershatte. Dog er det meget få der bliver til noget, fordi de når at tørre ud inden.
Jeg har prøvet både med plastikfilm og med en sort plastikboks (uden huller), hvor jeg sprayer vand ind et par gange om dagen.
Jeg synes dog ikke at dette virker helt optimalt, og er derfor nysgerrig på, hvilke løsninger folk herinde har fundet på?
som Mads skriver, gerne et par foto, det hjælper os godt på vej, Jeg er nysgerrige på om der er fugt nok i kaffegrumset fra starten, har du en fornemmelse af fugtprocenten ?
På billedet ses den nuværende situation - der er begyndt at komme østershatte frem igen, men de er tørret ud (pga. manglende fugt tror jeg). Her har jeg brugt en sort boks (ikke gennemsigtig), sprayet med vand + luftet ud et par gange om dagen.
Første gang der kom østershatte frem gik det dog bedre (men stadig ikke helt optimalt). Det endte ud i en høst på tre flotte østershatte, men resten blev ikke til noget. Jeg tror at dette skyldtes manglende fugt (jeg brugte lidt plastikfilm over og sprayede rimelig flittigt med vand). Har også prøvet en stor gennemsigtig plastiksæk jeg havde hængt op i en bøjle, men jeg tror der kom for meget luft ind.
@Bendt Mit indtryk er at der har været masser af fugt. Har næsten været i tvivl om det har været lidt for vådt til tider.
Alt i alt er mit indtryk at tingene er gået som de skal indtil videre.
Men jeg kunne godt tænke mig nogle råd til at lave et optimalt fugtighedstelt, da vi ikke lærte så meget om det på kurset :
Skal man bruge en boks eller pose og skal det være med/uden lufthuller? Eller bruger folk en tredje løsning?
Kære @Ninasse. Tak for dit indlæg. Den nemmeste måde, du kan lave det på, er ved at tage en gennemsigtig kasse, som du borer huller i. Der skal en del luftskifte til, når det er østershatte, men mængden af huller kommer også an på størrelsen af din kasse. Dæk hullerne med mikroporetape og forstøv luften inde i kassen 2 gange om dagen. Skift også gerne luften helt et par gange om dagen. Du kan også sætte kassen “på klem”, som vi har gjort på billedet her, hvis du ikke får boret huller nok - det hjælper også lidt på luftskiftet.