Svampedyrkning udendørs

Hej
Jeg er ved at dyrke østershatte (almindelig, gul, pink og florida) i plastikbøtter i kaffegrums. De trives fint indendøre. Kan de dyrkes uden for? Vil de da ikke blot gå i dvale om vinteren/det meste af året?

3 Synes om

Hej Maria.

Først og fremmest velkommen til vores forum. Østershatte gror jo i naturen udendørs, så det kan godt stå ude, men som du selv skriver så går de i dvale ved lave temperaturer.

Den lyserøde er tropisk og skal dyrkes ved over 10 grader, ellers dør den på sigt.

@bendt Kan du supplere med andet end ovenstående? Du har mere erfaring end jeg har med at dyrke uden for.

vh
MAds

1 Synes om

Hej Maria og Mads - Det gør jeg gerne - Florida en flot østershat, er også god på friland men kræver varme, Gul Østerhatskal også have over 10.c`, jeg har i drivhuset men nu det er blevet køligt stopper myceliet med at forsyne “hatten” med vand og den tørre ind. Almindelig og Elmhat udvikler sig denne vinter meget fint, der er af og til lidt at høste :two_hearts:. Jeg har mine svampe i halm.
Mvh. Bendt

2 Synes om

Tak for svar begge to.
Jeg må sætte et hold bokse udenfor og se, hvad der sker, og forære resten væk, så myceliet med sikkerhed vil glæde nogen.
Hvad gør du I sommerhalvåret, Bendt, for at undgå udtørring?

Hej Maria
Udendørs gør jeg ikke noget specielt - Placering i skyggen, et sted med læ, efter første høst dækker jeg hullerne med micropore-tape igen for at mindske fordampning. Fik man startet ud med for tørt kaffegrums så fugt med vandforstøver. Dækker myceliet kaffegrumsen kan man ikke vande, så start myceliet op i ny plastbøtte med ny fugtigt kaffegrums.
Ønsker god Søndag :sunflower:
Mvh. Bendt :mushroom:

Tak for råd :slight_smile: Fortsat god søndag til dig.

1 Synes om