Østershat hjemmedyrkning og ferie?

Hej svampedyrkere

Jeg er helt ny svampedyrker i kaffegrums og er i gang med min første dyrkning.

For to dage siden begyndte mine østershatte endelig at vokse, men jeg står i den situation at jeg skal på ferie om to dage i 8 dage.

Jeg har læst et sted at det ca. tager 1 uge at gro østershattene fuldt ud, som vil være midt i min ferie, så derfor opstår der nogle spørgsmål.

Mine svampe gror i en plastikspand og har en underskål med vand i køkkenet, og derudover sprayer jeg dem med vand et par gange dagligt. Ville det være mest optimalt at få én til at passe svampene mens jeg er væk, som kan spraye dem, eller kan jeg nøjes med f.eks. at placere dem i et grotelt med en underskål med vand og lade dem passe sig selv?

Derudover er jeg i tvivl om hvor længe svampene kan leve uden at man høster dem? Når jeg kommer tilbage fra ferie vil de have vokset i 1,5 - 2 uger, er det OK?

Bonus spørgsmål:
Når jeg har høstet svampene kan der så komme flere svampe ud af samme spand, eller skal myceliumet omplantes med nyt kaffegrums?

På forhånd tak for svar :slight_smile:

@aspenney først og fremmest velkommen til vores forum.

Du kan sætte grokittet så køligt som muligt, evt. i køleskabet, så vil det gå i dvale og kunne stå ferien over uden at udvikle sig for meget.

Send gerne billeder af dine ting.
/Mads

Mange tak :slight_smile:

Billeder kommer her