Høstning af østershatte

Hvornår skal man høste sine svampe? Hvad betyder det at man skal høste når kanten er skarp?
Er der en bestemt måde man skal skære dem af på?
Se bare her…:slight_smile:

2 Synes om

Hej @Suguna

Først og fremmest velkommen til vores forum. Hvor ser dine svampe bare fine ud.

Nu ved jeg ikke om du har taget billedet i dag fredag den 22. januar, men jeg vil vurderer at om 1-2 dage vil svampene vende kanterne opad, og derved få en “skarp” kant.

De er klar til høst lige når de gør det, eller måske lidt før. Du vrider bare svampene rundt ved roden, og så kommer de af.

Hvis du ikke fugter svampene med en forstøver 1-2 gange om dagen vil jeg anbefale at du gør det.

@Julie Er der noget du kan supplere med her?

Venlig hilsen
Mads

1 Synes om

Hej @Suguna . Fin klase der er på vej - Sender dig et foto af en mine spande med østershat der er klar til høst. :mushroom:
God weekend til jer alle :two_hearts:
mvh. Bendt

2 Synes om

Hej @Suguna. Velkommen til! De ser så fine ud, dine østershatte, men skal være samme størrelse som @Bendt’s, før du høster.

Det med den ‘skarpe’ kant betyder, at den største hat skal have rettet sig ud i kanten. Du kan se, at lige nu er de allesammen krøllet lidt rundt. Efterhånden som de vokser sig større, vil hattene også folde sig mere ud. Når den største er helt foldet ud og ikke krøller, høster du hele bundtet på én gang. Du kan bare vride det af, som @mads skriver.

Hvis du ikke har en forstøver, kan du også øge luftfugtigheden omkring svampene ved at sætte bøtten i en tallerken med vand.

Når du har høstet, så sæt et nyt stykke tape for hullet. Hvis dit halm eller kaffegrums er blevet gennemvokset godt med mycelium (så det er blevet til en fast “blok”), kan du prøve at vende det på hovedet. På den måde kan det trickes til at give en høst mere, og så kan du efterfølgende dele det op i flere bøtter og fodre videre, fx med kaffegrums, hvis du drikker kaffe.

Mvh Julie

1 Synes om