Hej. Jeg er ny og har lige et par spørgsmål som jeg håber i kan svare på.
1: Kan Tagtomats “Aspersøstershat” også gro på bøg, birk osv?
2: Jeg har købt forskellige slags myselium og laver mine egne dyvler efter forskrifterne. Hvor meget mycelium skal der bruges til x-antal dyvler? (Jeg blander det i skoldede syltetøjsglas)
Jeg leger selv lidt med spisesvampe, og vil prøve at svare ud fra de erfaringer jeg har gjort mig.
Ja : Asper-østershat kan gro på Bøg, Birk og flere andre løvtræer, samt forskellige former for halm og strå.
Jeg vil anbefale at du bruger mellem 50 og 100 gr. mycelium til 100 dyvler, og det vil jeg ud fra at jeg forventer ikke at du har sterile forhold at arbejde under, så det giver god mening at myceliet hurtigt kan overgro dyvlerne for at lukke af for evt. forurening.
Når myceliet har overgroet dyvlerne er de nødvendigvis ikke klar, myceliet skal også gerne gro sig ind i dyvlerne, efter min mening går der minimum 4 uger under gode forhold, der må gerne gå meget længer tid.
Et mycelium der er indpodet i en træstamme vil først give svampe når myceliet har overtaget hele stammen, som den er indpodet i, dvs når myceliet “indser” : nu kan jeg ikke overtage mere træmasse her, og jeg har spist mig stærk og tyk, jeg sætter nogle børn i verden, først nu er der mulighed for at der komme frugt-legemer frem - den ventetid kan være fra 6 til måske 24 mdr. afhænger igen af forskellige faktorer.
Håber du kan bruge svaret til noget - eller skriv igen .
mvh. Bendt