Jeg har for 10 dage siden blandet dyvler og mycelium. Kan det passe at det allerede er klar til at pode på stub, eller skal jeg helst vente de 3 uger der står i “opskriften”?
Kære @NannaT
Der er godt gang i væksten med mycelium.
Hvad er det for en slags mycelium du har podet med?
Jeg vil vurdere at du skal vente lidt længere, så dyvlerne kan blive endnu mere spist af svampen inden du poder.
vh
Mads
Hej Mads
Tak for din tilbagemelding.
Det er blålig østershat jeg prøver med.
Jeg har fået læst mig til, at myceliet også skal have tid til at gro ind i dyvlerne. Det giver jo rigtig godt mening.
I vejledningen står der - når dyvlerne er hvide er de klar, - derfor kom jeg i tvivl, om jeg alligevel skulle vente et par uger mere.
Jeg prøver også med shiitake, der udvikler myceliet sig langsommere - og måske mere som jeg havde “forventet” på dyvlerne.
I min iver efter at følge udviklingen fra mycelium til svamp, har jeg udover dyvlerne prøvet med hvide østershatte jeg har købt ved årstiderne.
Jeg kunne pludselig genkende mycelie udvikling på selve svampen
Så enderne kom i en bøtte sammen med kaffegrums. Foreløbig ser det flot ud. Så må jeg se hvad der kommer ud af det.
Kære Nanna
Det lyder som nogle gode spændende forsøg.
Del gerne billeder af dine forsøg med kaffegrums og stokke.
Lidt afhængigt af hvilke østershatte det er, kan det være de ikke kaster sporer ligesom dem vi bruger.
Ifht. det med de tre-fire uger, så må vi lige se om vi evt. skal justere vores vejledning, så det fremgår tydeligere.
vh
Mads
Hej Mads
Nu har jeg ladet mine svampe stokke stå med kaffegrums, og det har udviklet sig. Jeg er spædt på, om der kommer svampe ud af det til sidst.
Hvis svampen kaster sporer, så kommer der ikke mycelium på selve svampen/stokken, er det dét du mener??
Jeg har sat billeder på hvordan det ser ud i dag, og hvordan det så ud da jeg startede.
Påtænker at give lidt mere kaffegrums inden for de næste dage.
Og nu når ser billederne bliver jeg i tvivl om det er mug eller mycelium der breder sig. Jeg kan se det kommer fra svampene, men det ligner ikke helt det mycelium jeg har købt.
Hej @NannaT - sikke nogle fede svampedyrkningsting, du har gang i. Jeg prøver at svare på dine spørgsmål:
-
Mycelium er selve svampen, som vokser, og de svampe vi ser og spiser er “bare” svampens frugt. Svampene laver frugten med det formål at kaste sporer, som kan sprede sig ud i verden og via kønnet formering (altså “svampesex”) bliver det til helt nye organismer. Vi mennesker har imidlertid fremavlet en type af østershat, som er steril og ikke laver sporer - det er det @mads hentyder til.
Det betyder ikke noget for svampens frugter om den er steril eller sætter sporer, men hvis den er af en sporekastende type, kan du “risikere” at sporene ligger som et lag hvidt støv i ca. en meters omkreds fra dit dyrkningskit - medmindre du når at høste frugterne inden de kaster sporerne.
Giver det mening? -
På dit sidste billede ligner det, at der både er mug og østershattemycelium. Muggen er de små lysegrønlige enkeltstående pletter og myceliet er der, hvor det ligner små forgreninger. Jeg har prøvet at lave cirkler (røde = måske mug, grønne = myliceum) på dit billede, men det er lidt svært at bedømme 100% ud fra foto.
Hvis du graver de mugne områder væk med en ren ske - samt lidt rundt om de mugne pletter - og fodrer med frisk grums, så kan du nok godt nå at redde det. Og husk at brug kaffegrumset lige så snart, det er kølet ned.
God fornøjelse og del gerne, hvordan det ender!
Mvh Julie
Hej Julie
Tak for dit svar og dine fine markeringer.
Jeg endte med at kassere indholdet, men prøver igen. Denne gang vil jeg hurtigere kunne “gribe ind” hvis der dukker mug op. Så får myceliet bedre betingelser.
Det er vildt lærerigt og spændende at følge med herinde på siden. TAK for det!!
Hilsen Nanna
Hej Nanna. Selv tak fordi du bruger vores forum! Jeg håber, at det går bedre næste gang.
Mvh Julie