Mine dyvler bliver ikke hvide

Hej. Jeg har købt til svampe dyrkning på dyvler, til stammer.
Jeg har fulgt alle foreskrifter, lige nu står mine dyvler i mycelium. Dyvlerne skulle så blive hvide, men det syntes jeg ikke sker.
De står mørkt

i stue temperatur. De har snart stået en månede.
Er der nogen som har nogen gode råd??

Hej Reimer og velkommen!
Det ser ud til at der er ret høj luftfugtighed i beholderen, man kan også se små mængder vand samle sig om kornene som er klemt imod beholderens sider. Er der et hul hvor der kan være luftudveksling ?
Hvis myceliet ikke kan få nok frisk luft sænker det meget hastigheden, det kan også nemt skabe grundlag for bakterieudvikling i stedet. Hviilken type mycelium har du haft bestilt?
Er det kittet fra tagtomat du har gang i her ?

Jeg kan godt se hvad der ligner myceliums udvikling i toppen til høje, så noget sker der helt sikkert. Mine erfaringer med at gro mycelium på dyvler er at det tager længere tid for myceliet at festne sig til træ. Men det burde ha bredt sig ud over kornene mere på nuværende tidspunt.

1 Synes om

Tak for svar. Der et et lille hul i låget hvor jeg har sat det medfølgende tape over. Ja det er det kit du nævnte.
Jeg prøver at tage tapen af, måske det giver noget luft. Skal jeg evt prøve at tage låget helt af et stk tid?

jeg tror ik det at tage tapen af ville hjælpe og kunne potentielt introdusere kontaminering, Jeg har prøvet 2 af de kits som @mads sendte til mig for nogle måneder siden og det gik ganske godt.

Det kunne godt være en temperatur ting, hvor varmt er der hvor du har haft dem liggende? det er sommer månederne, så temperaturene er naturligvis noget højere end normalt og jeg tror måske det kan lede til yderligere kondensering.

Jeg forsøger at holde en temperatur omkring 17-19 grader i mit koloniserings kammer som er i kælderen.

Det er svært at sige hvad der helt specifikt skal til, vi kan se der er noget liv, men jeg ville nok checke temperaturen og forsøge med en kælder og give dem 2 uger mere og se hvad der sker.

Hej @Reimer. Velkommen til!

Hvor stort er dit hul i toppen? Jeg tænker, at det skyldes for lav luftudveksling eller for høj temperatur, som @ketil også er inde på. Så der er dannet for meget kondensvand og måske der ikke er ilt nok til at gro.

Vh Julie

Tak det vil jeg prøve. De står i et stueskab, men prøver kælderen👍

Der er et lille hul. Kan jeg forsigtigt holde dem over i et andet glas med flere huller. Eller måske trække en plast pose over med huller i.

Hej @Reimer

Håber der er kommet lidt gang i Myceliet - hvis ikke vil jeg anbefale at starte op forfra med ny mycelium. - Ønsker jer alle god sommer :sun_with_face:
mvh. Bendt :mushroom:

Jeg er i mellemtiden taget på ferie, så er spændt på at se dem når jeg kommer hjem.
God sommer🌞

Der er dsv ingen aktivitet ved mine dyvler. Jeg må have gjort forkert🤗.

op på svampehesten igen! Jeg kender ikke en person som ikke har lidt udfordringer i ny og næ med den her hobby. Prøv muligvis med at gro svampe på spand, det plejer at ha ret høj success rate.
held og lykke!

Tak for opmuntring🤗 det hjælper.

1 Synes om

Hj @Reimer.
Har du fulgt vores guide, som fulgte med dyvlerne? Hvis du har lyst til at komme med feedback på guiden, så vi kan gøre den mere tydelig, vil vi meget give et nyt dyvelkit som tak for hjælpen?
Vh Julie / TagTomat

Hej Julie.
Jeg har ihvertfald ikke lykkes med mine dyvel sæt🤗. Jeg har nogen glas med luft hul i låget, dem har jeg brugt. Det jeg tror er, at det ene gulv i låget er for lidt lidt. Ellers ved jeg ikke hvad jeg har gjort forkert🙈.
Mvh Connie

Jeg har købt 2 sæt, begge sæt har lidt samme skæbne.

Ved ikke hvad der er gået galt her, jeg lavede de her i lørdags hvor der var næsten ingen synlig myselium på kornene dette er hvordan de ser ud i dag (tirsdag)

Jeg har normalt låg på men tog det af for at få billede da det var svært fra siden.
Mine har omkring 7 små huller i toppen, dækket med mikropore tape, og har stået ved 20-24 grader med 50% fugtighed (jeg ved det kun da jeg tilfældigvis har nogle ekstra termometere liggende til mit terrarie.

Hej @Ezra - jeg tænker ikke du har gjort noget forkert. Tværtimod er myceliet ved at brede sig, og snart vil det nok tage fat i dyvlerne. Så det er bare om at have lidt tålmodighed… :slight_smile: Vh Julie

1 Synes om

Jeg mente egentlig, jeg ved ikke hvad problet er i det oprindelige opslag, men ville til sammenligning vise hvordan mine så ud efter få dage.

Dette er hvordan det så ud for to dage siden, så tænker egentlig det går helt fint.

2 Synes om

Det ser så fint ud - så er det bare med at pode nogle stammer snart :slight_smile: