Kaffegrums - frisk eller gammelt

Vil lige høre jeres erfaringer med kaffegrums. Læser i de fleste opskrifter at der skal være frisk. Hvorfor? Kan man ikke samle sammen og så lige før det skal bruges give det hele en sterilisering og afdrypning?
Mvh
Speednissen

1 Synes om

Man anbefaler generelt friskt da det basalt set så er pasturiseret (grundet brygge processen) Men der er umiddelbart intet der skal holde dig tilbage fra at genpasturisere det og bruge det.

Man kan godt spørge pænt på plejehjem og andre institutioner og få dem til at sætte kaffegrumsen til side, dog vil jeg så anbefale at man fryser det ned når man har muligheden, for at minske udviklingen af andre ting.

2 Synes om

@Speednissen som @ketil så fint anbefaler så kan kaffegrums fryses ned.

Jeg har set at nogle pasteuriserer deres “gamle” kaffegrums i en mikrobølgeovn, men jeg har ikke kunne finde hvor lang tid det skal have osv.

Men jeg tror det bedste vil være at gøre det i portioner på 4-500 g af gangen.

vh
Mads

Mange tager kaffegrums for fugtigt og duer ikke, skal være næsten tørt! Må ikke hænge fast i fingrende hvis du tager ned i det, og hvis man lægger et kaffe filter oven på må det ikke have suge pletter bag efter. Det klumper sammen og mycelium dør pga ilt fattigt forhold og fra andre fugt elskende bacteria. Men lidt kaffegrums i mycelium vand med lidt lys sirup, er godt. Man kan se mycelium fodre sig selv på de små grums stykker og vokse derfra !

1 Synes om