Sterilisering i trykkoger

Hej

Da jeg er i besiddelse af en trykkoger, kunne jeg godt tænke mig at prøve kræfter med sterilisering af gromedier for forhåbentlig at øge chancerne for succes. Jeg har dog nogle spørgsmål, som jeg håber nogen kan gøre mig klogere på.

Jeg har i noget tid tørret og gemt kaffegrums, og skal derfor genvæde det og desinficere det. Hvor lang tid vil I tro det skal have i trykkogeren? Bør man sterilisere det med kogende vand først? Har læst/set to timer med andre medier, men synes det virker meget lang tid.

Derudover kunne jeg også godt tænke mig at desinficere korn til at opformere mycelium på. Her er jeg dog i tvivl om det skal koges normalt først, eller blot iblødsættes og derefter drænes?
Jeg forestiller mig at turen i trykkogeren også medfører en grad af tilberedning af kornet, og vil jo gerne undgå at kornet koges for meget sådan at myceliet ikke gider gro på det?
Hvor lang tid anbefaler i trykkogning af f.eks. havre eller byg?

På forhånd tak!

Hej @perma-martin
Jeg leger selv lidt med svampedyrkning, og vil prøve at svare ud fra de erfaringer jeg har gjort mig.
Jeg ved ikke hvilke svampe du vil dyrke, men antager det er andet end Østershatte.
Fugtigheden i kaffegrumset kan være lidt svær at vurderer, men klemmer du det mellem to teskeer skal det kun lige kunne holde sammen, bland ca. 20% i dit substrat, jeg kan ikke anbefale du dyrker i kun kaffegrums.

Ja ! til gerne to timer i trykkoger.

Hele korn af haver eller byg ( ikke perlebyg) ligges i blød natten over, drænes godt, og to timer i trykkogeren.
jeg vil lige nævne, selv om medie/substrat/korn har været i trykkogeren ca 110`c i to timer er ikke alt “forurening” dræbt.
Din store udfordring kommer når du skal åbne groposen og have mycelium i, Sørg for så rene forhold som muligt, eller lav en stor plastbox med stillestående luft.
Husk at indkøbe gropose der kan gå i din trykkoger, og tænk over hvilket filter posen har. . . . jeg ved godt at et svar hurtig åbner nye spørgsmål, du skriver bare igen eller giv mig et ring
Mvh. Bendt :mushroom:

Hej Bent

Tak for svar! Ja det åbner mange nye spørgsmål:)

Er selv relativ ny i svampedyrkningsuniverset. Har prøvet østershatte og Lions mane indtil videre og kun haft success med førstnævnte, så det er dem jeg vil dyrke til at starte med. Men er det en dum idé at gøre det med kaffegrums siden du antager jeg dyrker andre svampe?

Havde troet man kunne gøre det på måske 80% kaffegrums og f.eks 20% halmpiller for at tilføre en lidt grovere struktur til den fint kornede kaffegrums. Synes alle nybegynder guides taler om at bruge en stor del kaffegrums, men det er måske ikke så optimalt?

Ja, det med at overføre myceliet til det steriliserede gromedie ser jeg også som en stor udfordring! Umiddelbart tænker jeg at spritte godt af, og derefter overføre det hurtigst muligt og håbe det bedste. Plastbox er også en god idé.
Hvordan gør du det selv?

I forhold til filteret på poserne er jeg nysgerrig efter lidt mere info på man skal vælge/være opmærksom på? Der er jeg selv helt blank.

Mvh Martin

-------- Oprindelig besked --------

@perma-martin
jeg er ikke den store skribent - og denne tråd kan blive megetttttttttttt lang - send mig en sms på 30561524 hvis du er interesseret så kan vi tage en snak online i weekenden.
mvh. Bendt :mushroom:

Hej igen:) jeg har også fået fat i noget enghø og vil prøve at dyrke svampe i det, evt. sammen med 20% kaffegrums. Jeg synes dog det virker til at man ikke anbefaler at opvarme halm til mere end 80 grader (har bl.a. læst jeres guider her: DyrkningsKit med østershatte - sådan gør du med halm - TagTomat )

Vil det sige at man generelt skal undgå at trykkoge halm, men kun dampe det ved mindre end 80 grader? Er det virkelig nok til at undgå/begrænse forurening. Synes guiden jeg linker til virker til at have flere skridt hvor der kan introduceres forurening, så ville foretrække at bruge trykkogeren hvis muligt. Tænker i hvert fald det er nødvendigt i en blanding med kaffegrums.

Hej @perma-martin

. . . he he ja et svar åbner nye spørgsmål . . . . men
Enghø er tørret græs, og velegnet som dyrefoder, Ja det er muligt at dyrke østerhat i det, skal det være stå så brug Halm.
Det med de 80 grader, når vi snakker lowtec er at når Halm og hø kommer op på 100 grader mister det flere af de gode egenskaber det har, og da dette substrat i forvejen ikke har den store næringsværdi for myceliet er det med at bevare dem der er.
kaffegrums som energi-giver er en fin ide, det giver dig mulighed for at få flere svampe.
Kommer du enghø i trykkogeren er der risiko for at det bliver som kogt græs :thinking:.
Afvej tør substrat - tilfør 60 % vand - husk en gropose der passer til din trykkoger.

Mvh. Bendt

Hej @perma-martin - jeg vil også anbefale at du får fat i noget halm og evt. eksperimenterer med en blanding med høet.

Generelt gælder det, at jo mere næringsrigt og let-nedbrydeligt substrat, du har, jo højere hygiejne kræver det. Så hvor det ofte går at være lidt mere “loose”, når det handler om østershatte, der dyrkes udelukkende på halm, vil du oftere se mug, hvis du begynder at tilsætte ekstra næring fx i form af kaffegrums.

Hvis du vil blande halmen med supplement, vil jeg anbefale et forhold på 80:20 (vægt).

Del meget gerne, hvad det hele ender med!
Mvh Julie

Hej Julie

Tak for rådet! Det giver mening at man skal have ekstra god hygiejne med næringsrigt substrat. Jeg vil holde mig til 80:20 så.

Jeg har nu lidt at vise fra lidt forskellige forsøg - alt sammen steriliseret med trykkoger. Kan altså virkelig anbefale brug af trykkoger! Har ikke set noget forurening endnu.

Vil prøve at få fat i noget halm for at prøve det dog uden trykkogning.

For 1.5 uge siden satte jeg følgende over:

  • 2 poser med opformering af østershatte mycelium på havre

  • 1 substratpose podet med østershatte mycelium. Substratet er bøgetræ piller og -savsmuld.

Har som sagt ikke set noget forurening til trods for at jeg åbnede poserne efter sterilisering og tilførte mycelium. Sprittede godt af over det hele og brugte handsker. Her er status efter 1.5 uge:

Opformeringspose 1

Opformeringspose 2

Substratpose



Jeg vil mene at opformeringsposerne er ved at være færdige, selvom der kun er gået 1.5. uge. Enig?
Med substratposen er jeg mere i tvivl. Skal det være helt hvidt, eller må man godt kunne se substratet som her?
Man kan se lidt gul farve på myceliet. Som jeg har forstået det, er dette ikke forurening med noget som myceliet udskilder. Er det rigtigt?

I søndags startede jeg så de næste eksperimenter:

  • 1 substratpose på bøgetræpiller og -savsmuld podet på Spoppo østershat.
  • 1 substratpose på bøgetræpiller, -savsmuld og 20% kaffegrums. Podet på østershat.

Det virker også til at gå fint fremad uden forurening indtil videre.
Spoppo:

Bøgetræpiller, -savsmuld og kaffegrums



2 Synes om

@perma-martin

Det ser super godt ud det du har gang i. Jeg har ikke så meget at tilføje, udover at jeg tror at du skal give opformeringsposerne minimum 2 uger, hvis du vil dyrke svampe videre på dem.

Trykkoger du en pose ad gangen, eller hvordan er dit setup lavet?

Vi har dejlig travlt med alt det grønne her i juni måned i TAGTOMAT, men jeg glæder mig til personligt at få gang i trykkogertest mm. efter sommerferien, og der er den her tråd det første sted jeg vil kigge hen og dele mere viden.

Hvor stor er din trykkoger, og har du en rist i bunden, så poserne ikke smelter?

vh
Mads

Hej Mads

Tak for svar. Okay, så vil jeg lade dem stå lidt endnu.

Jeg har en 6.5 L trykkoger af mærket WMF Transtherma. Kan koge 2-3 poser af gangen af en størrelse som jeg har vist billeder af ovenfor. Så har altså kogt de 5 poser af to omgange.

Jeg gør som vist her (https://m.youtube.com/watch?v=qp17YzEMD1U) og har to tallerkener i bunden. Bruger 0.4 - 0.5 L vand i bunden. Der forsvinder så ca. 0.1 L på de 2 timer.

Glæder mig til at høre om dine tests:)

Mvh Martin

-------- Oprindelig besked --------

1 Synes om

Så kom der endelig svampe!

  • substratpose på bøgetræpiller, -savsmuld og 20% kaffegrums. Høst: 450 g almindelig østershat.

  • substratpose på bøgetræpiller og -savsmuld. Høst: 150 g almindelig østershat. De blev lidt lange i det, pga. for lidt lys i min kælder.

  • bøgetræpiller og -savsmuld podet på Spoppo østershat. Ingen svampe endnu.

Ohhhh ser godt ud
Østershatte med fin udvikling :mushroom:

God sommer
mvh. Bendt