Sterilisering i trykkoger

Hej

Da jeg er i besiddelse af en trykkoger, kunne jeg godt tænke mig at prøve kræfter med sterilisering af gromedier for forhåbentlig at øge chancerne for succes. Jeg har dog nogle spørgsmål, som jeg håber nogen kan gøre mig klogere på.

Jeg har i noget tid tørret og gemt kaffegrums, og skal derfor genvæde det og desinficere det. Hvor lang tid vil I tro det skal have i trykkogeren? Bør man sterilisere det med kogende vand først? Har læst/set to timer med andre medier, men synes det virker meget lang tid.

Derudover kunne jeg også godt tænke mig at desinficere korn til at opformere mycelium på. Her er jeg dog i tvivl om det skal koges normalt først, eller blot iblødsættes og derefter drænes?
Jeg forestiller mig at turen i trykkogeren også medfører en grad af tilberedning af kornet, og vil jo gerne undgå at kornet koges for meget sådan at myceliet ikke gider gro på det?
Hvor lang tid anbefaler i trykkogning af f.eks. havre eller byg?

På forhånd tak!

Hej @perma-martin
Jeg leger selv lidt med svampedyrkning, og vil prøve at svare ud fra de erfaringer jeg har gjort mig.
Jeg ved ikke hvilke svampe du vil dyrke, men antager det er andet end Østershatte.
Fugtigheden i kaffegrumset kan være lidt svær at vurderer, men klemmer du det mellem to teskeer skal det kun lige kunne holde sammen, bland ca. 20% i dit substrat, jeg kan ikke anbefale du dyrker i kun kaffegrums.

Ja ! til gerne to timer i trykkoger.

Hele korn af haver eller byg ( ikke perlebyg) ligges i blød natten over, drænes godt, og to timer i trykkogeren.
jeg vil lige nævne, selv om medie/substrat/korn har været i trykkogeren ca 110`c i to timer er ikke alt “forurening” dræbt.
Din store udfordring kommer når du skal åbne groposen og have mycelium i, Sørg for så rene forhold som muligt, eller lav en stor plastbox med stillestående luft.
Husk at indkøbe gropose der kan gå i din trykkoger, og tænk over hvilket filter posen har. . . . jeg ved godt at et svar hurtig åbner nye spørgsmål, du skriver bare igen eller giv mig et ring
Mvh. Bendt :mushroom:

Hej Bent

Tak for svar! Ja det åbner mange nye spørgsmål:)

Er selv relativ ny i svampedyrkningsuniverset. Har prøvet østershatte og Lions mane indtil videre og kun haft success med førstnævnte, så det er dem jeg vil dyrke til at starte med. Men er det en dum idé at gøre det med kaffegrums siden du antager jeg dyrker andre svampe?

Havde troet man kunne gøre det på måske 80% kaffegrums og f.eks 20% halmpiller for at tilføre en lidt grovere struktur til den fint kornede kaffegrums. Synes alle nybegynder guides taler om at bruge en stor del kaffegrums, men det er måske ikke så optimalt?

Ja, det med at overføre myceliet til det steriliserede gromedie ser jeg også som en stor udfordring! Umiddelbart tænker jeg at spritte godt af, og derefter overføre det hurtigst muligt og håbe det bedste. Plastbox er også en god idé.
Hvordan gør du det selv?

I forhold til filteret på poserne er jeg nysgerrig efter lidt mere info på man skal vælge/være opmærksom på? Der er jeg selv helt blank.

Mvh Martin

-------- Oprindelig besked --------

@perma-martin
jeg er ikke den store skribent - og denne tråd kan blive megetttttttttttt lang - send mig en sms på 30561524 hvis du er interesseret så kan vi tage en snak online i weekenden.
mvh. Bendt :mushroom: