Trykkoger vs Alm henkogningsgryde

Har lige et spørgsmål.
Nu har jeg set en del videoer hvor man trykkoger sit korn som man vil dyrke sit mycilium på, men hvad forskel er der på om man bruger trykkoger eller henkogningsgryd mvh lars

Hej @larspet71
Trykkogeren giver en højer temperatur og derfor en hurtig proces.
Henkogning / dampgryde/damptønde er en proces der tager længer tid, hvor mange timer afhænger af hvor meget substrat der skal “gennem-varmes” og hvor stor forurening der er i et evt. mix.
Hvis det er sterilisering af feks. 2 til 3 kg. rengjort korn til opformering af mycelium ville jeg give dem 2,5 til 3 timer i Henkognings/dampgryden.
Sikre dig at kornet er overflade-tørt før det steriliseres, ellers det bliver til “grød”

Mvh Bendt :mushroom:

1 Synes om

Hej Bendt
Tak for svaret
Ja regnede godt med at det var noget med temperatur og tid men syntes bare ikke at jeg kunne finde noget om det. Så det ender nok med at jeg må finde en trykkoger på et tidspunkt.

@larspet71

Tak for dit gode spørgsmål, et jeg selv aldrig er nået at få testet af i mit eget køkken med svampedyrkning.

Som @Bendt skriver, så er det for at få temperaturen op. Som jeg har forstået det så kan du få det op på 110-115 grader under tryk, og derfor mere sterilt, som eksempelvis Lionsmane er glad for.

De poser vi sælger til dyrkning, er beregnet til trykkoger, du kan læse mere om dem her: De kan tåle op til 123 grader. Svampedyrkningspose - 32x57cm - Polypropylene Zipper Filter Bag - 123 grader heat resistant - 5 liter - TagTomat

Glæder mig til at se/høre om dine resultater. Del gerne billeder mm. her.

vh
Mads