Sterilisation uden trykkoger

Jeg har set at man kan koge glas med f. eks. korn i en gryde på komfuret.
Kan det også lade sig gøre i vandbad i ovn ved f. eks. 130 °C, og vil det måske være en fordel?

1 Synes om

Kære @Dyster

Først og fremmest velkommen til vores forum.

Det lyder som en god ide at gøre. Så kan du evt. lægge låg på inde i ovnen når det er kogt.

Jeg har ikke prøvet det selv, men det bør være muligt.

Del gerne billeder af dine forsøg.

Lav en still-air box

Når du så skal pode kan/skal du lave en “still air” boks, så du kan skabe et miljø med så lidt spore som muligt ved din podning. Du kan evt. læse lidt mere om det i dette indlæg der handler om trykkogning. Trykkoger - hvilken model kan jeg købe i Europa

Venlig hilsen

Mads

Hej @Dyster

Jeg formoder at du vil varmebehandle korn for at opformere mycelium, Den største udfordring jeg har oplevet her er at kornet nemt får et for højt vandindhold. Når kornet har suget vand, evt. natten over er de vigtigt at kornet er overflade-tørt for det varmebehandles. Jeg har lagt en lille film på Youtube hvor jeg viser hvorledes det kan gøres meget lavteknisk. : opformering af mycelium på Øko-Bygkorn

Mvh. Bendt

1 Synes om

Hej Mads,
Jeg dropper ovnen, og har købt en trykkoger på ebay så må vi se om jeg får succes :grinning_face:

2 Synes om

Hej Bendt,
Jeg har med begejstring set denne og flere andre af dine videoer, det er blandt andet dem der har givet mig blod på tanden til svampedyrkning.

2 Synes om