Fremstilling af Korn til Spawn

Hej alle.

Jeg studerer ved at skrive guides/fremgangsmåder til mig selv, så jeg kommer helt ind i metoden og får baggrundsviden. Det betyder også at jeg har RIGTIG mange fremgangsmåder/dokumenter liggende bl.a. omkring svampe produktion, som jeg tænkte at dele med jer.

Følgende guide er til fremstilling af Spawn Bags:
Hvordan du tilbereder og sterilisere dit Spawn som senere skal inokulereres med enten LC, mycelium, agar kultur etc.

Beskrivelse
Fremstilling af korn, (grain spawn), er fundamentet for at skalere svampedyrkningen fra petriskål, mycelium eller LC til produktion. Processen indebærer en målsat hydrering og sterilisering af korn eller kerner, så de fungerer som en steril, næringsrig base for myceliet. Den strategiske succes afhænger af at opnå en hydreringsgrad på ca. 70%, hvor kornets indre er blødt, men overfladen forbliver tør. Dette skaber et miljø, hvor myceliet hurtigt kan kolonisere de enkelte korn uden at blive kvalt af overskydende fugt, hvilket minimerer risikoen for bakteriel kontaminering. Den korrekte data er dog en smagssag og du kan finde et utal af forskellige måder at gøre det på.

Formål
At skabe en steril energikilde, som myceliet kan kolonisere fuldstændigt, før det bruges til at inokulere det endelige vækstsubstrat. Ved at bruge individuelle korn skabes tusindvis af vækstpunkter, hvilket sikrer en hurtig og jævn spredning af myceliet, når posen senere rystes.

Materialer og ingredienser

• Hvedekerner (du kan også bruge havre, ris, hirsefrø, rug, majs etc)
  • Postevand
  • Spawn Bags (med filter og evt. injektions port)
  • Trykhenkoger (der kan opnå 15 PSI)
  • Impulsforsegler
  • 70% Isopropylalkohol

Fremgangsmåde

1. Læg hvedekernerne i blød, i 12 timer, ved stuetemperatur.

2. Skyl kernerne grundigt og kog dem i cirka 20 min. Kornene skal være bløde, uden at blive smattet. Kog vandet først og tilsæt derefter korn. Koge tid afhænger af hvilket korn du benytter.

3. Hæld kornene ud på et håndklæde/køkkenrulle og lad dem køle af i ca. 10 min. Vend dem jævnligt, for at fordele varmen.

4. Når kornene er tørre på ydersiden og fugtige i midten, skal dine ‘Spawn Bags’ fyldes op. Hold poserne under 1 kg.

5. Forsejl dine poser, gerne 2 gange, så tæt på toppen som muligt. Vær forsigtig når du tager poserne ud af forsejleren, de kan nemt rives i stykker.

6. Fold toppen af posen ned under sig selv, så luftfilteret vender ud af og posen står på sin egen top.

7. Hæld 2,8 liter vand i trykhenkogeren, ved 23 liter kapacitet, og sørg for at poserne er hævet fra grydens bund evt. med sølvpapir under risten. Sæt komfuret på maks. styrke og fjern trykregulatoren fra trykhenkogeren.

8. Når trykhenkogeren har et stabilt damp udslip, sæt en timer på 10 min. Efter 10 min kan du sætte damp regulatoren på, og opbygge et tryk på 15 PSI. Når de 15 PSI er opnået, sæt en timer på 90 min. og hold trykket stabilt på 15 PSI. På mit komfur skal jeg skrue ned til 9,5 for at holde det stabilt i alle 90 min.

9. Efter 90 min, sluk komfuret og lad gryden køle af, gerne natten over. Dette punkt kan IKKE fremskyndes på nogle måde og manglende tålmodighed kan ødelægge dine spawns.

10. Når gryden er afkølet, er poserne nu helt sterile. Så respekter hygiejnen derefter.

11. Inokuleres i et sterilt arbejdsmiljø, (under flow hood), med agar, mycelium eller flydende kultur. Husk at tør efter med alkohol inden du skære, stikker, klipper eller lignende.

Noter

• Kornene må ikke være våde på overfladen før de fyldes i poser. Overfladen skal føles tør, ellers øges risikoen for bakterier.

• Hvis kornene er korrekt hydreret, vil de være bløde men stadig faste, og kun have en lille hvid kerne i midten, når de skæres over.

• Fyld poser maks. 50–60 %, så kornene kan rystes senere uden at danne kompakte blokke.

• Efter sterilisering bør poserne køle helt ned før inokulering, ellers kan varmen dræbe myceliet.

• Korn spawn rystes typisk 1 gang ved ca. 20–30 % kolonisering for at sprede myceliet og fremskynde fuld kolonisering.

• Opbevar færdig koloniseret spawn ved 2–4 °C, hvis den ikke bruges med det samme.

• Du kan eventuel tilføje 1–2 % gips (CaSO₄) so reducere klumpning og forbedre kornstruktur.

• Korrekt hydreret hvede vejer typisk 1,6–1,7 kg efter kogning pr. 1 kg tør hvede.

• Korn der sprækker eller bliver grødet, er overhydreret og giver dårlig spawn.

rare_raw

2 Synes om

hej @tobiaskold Velkommen i forum - tak for at dele og beskrive din metoder og fremgangsmåder.

mvh. Bendt

1 Synes om

Kære Tobias @tobiaskold

Tak for din fine opstilling af principperne for at lave vækstmedie. Vi har cirka den samme procedure som du beskriver.

Lidt uddybende spørgsmål ifht. at du “koger dem først” og så tørrer dem. Det er ikke en metode jeg har set andre gøre, men det lyder spændende, og noget vi vil forsøge.

Vores trykkoger (10 liters):

Vi bruger en 10 liters trykkoger, som er de “mindste” man kan købe i handlen til dagligdagsbrug, så vi har kun plads til en pose ad gangen. Vi lægger cirka 4-5 cm vand i bunden, men følger ellers de skridt du har beskrevet.

Metalsi øverst:

Vi lægger også en metalsi øverst, oven på posen, for at undgå at plastikken blokerer for dampventilen.

vh

Mads

Hej Mads.

Ingen årsag, hvis mine metoder kan hjælpe andre, er det kun en sejr for mig! Jeg bør dog nok i fremtiden lige finde ud af om det faktisk holder :joy: Jeg er nemlig selv meget ny i det hele og dette er min debut.

Status på mine Spawn Bags
Når det så er sagt, så syntes jeg faktisk at min pose ser ganske fornuftige ud, uden tegn på tydelig kontaminering.

Den blev brudt opdelt ved cirka 20%, så den skulle gerne være fuld koloniseret indtil midt. Måske endda en anelse for meget i toppen, hvor vi nærmest er ved et pin :sweat_smile:

(i hvert fald hos ‘Blue Oyster’ som du ser på billedet her efter 10 dage)

Den gule er ikke helt i samme tempo, men ser stadig fornuftig ud. LM og King Oyster er jeg ikke sikre på klare den. Men de fik heller ikke meget mycelium at arbejde med, hvis noget fornuftigt overhovedet. Men de har alle også kun stået ved den lave ende af 20-22°)

King’ viser dog en svag tomentose, men jeg tror desværre det er en anden bakterie, når vi nu er i dette stadie. Det ser en anelse for kontrast, hvidt ud for mig. Den var også kun med som ren forsøg, i en Sous Vide pose jeg havde liggende. (og den pose var altså ikke heeeelt glad for de 15 PSI, da den har forseglet sig selv naturligt ved bukket af posen som den stod på)

Trykkoger
Jeg har heldigvis intet problem med at mine poser blokerer dampventilen, da jeg selfølgelig var så fornuftig at investere i en ‘Presto 23 Quartz’ (læs dette med ironi :melting_face:) For jeg er sikker på at det mindre vil kunne gøre samme resultat når vi snakker ‘Østershatte’

(jeg købte den igennem den ‘Amerikanske Amazon’ som samtidig sørgte for told, importafgift og andet relevant. Jeg endte med at smide omkring 2000 kr)

Og som nu nævner Mads, så er en ‘metalsi’ stadig godt at have øverst. Jeg har netop modtaget min ekstra ‘Presto Si’, som jeg lægger øverst fremover.

Metode
Du nævner at i ikke hverken koger eller tørre kornene inden sterilisering? Så i putter udblødte korn + korrekt mængde vand direkte i posen, trykhenkoger og under dette de suger vandet til sig og er korrekte?

Jeg læser på nettet at det kaldes en ‘No Cook Method

Fungere det fint for jer og får i den hydrering som i ønsker? Jeg tænkte på denne metode til at starte med, men var lidt skeptisk for om kornene ville blive som jeg ønskede, da det jo er svært at kontrollere, hvis tid og væske er ukorrekte.

Jeg tørrer kun kornene fordi at jeg kan læse at de ikke må være for våde, så posens indhold bliver alt for hydreret og kan resultere i kontaminering.

De bedste hilsner
Tobias

Hej Tobias

Det jeg mente var at vi gør følgende:

1. Læggeer korn i blød i cirka 12-24 timer, og dræner dem så. Men koger dem IKKE efterfølgende.
  2. Trykkoger dem i en pose i 1,5-3 timer.
  3. Gør som du har beskrevet.

Men jeg vil prøve, næste gang jeg skal lege med det, at gøre som du foreslår med et batch, og så gøre som vi plejer med et andet og se hvad forskellen er hos os.

vh

Mads

Hej igen @mads

Det lyder meget interessant at i ikke koger dem eller tilsætter vand inden trykhenkogning. Jeg forstiller mig korn der er let bløde på ydersiden og helt hårde og underhydreret i midten efter sådan en udblødning. Men måske midten af kornet, i teorien, også er ligegyldig, for der kommer mycelium jo vel heller aldrig rigtigt ind? :thinking:

Men jeg vil helt sikker prøve IKKE at koge dem og følge hvad du er vant til. For det vil da spare mig for lidt besvær, hvis det fungerer, som jeg tænker hvis det er jeres umiddelbare tilgang :smiley:

1 Synes om