Hej alle.
Jeg studerer ved at skrive guides/fremgangsmåder til mig selv, så jeg kommer helt ind i metoden og får baggrundsviden. Det betyder også at jeg har RIGTIG mange fremgangsmåder/dokumenter liggende bl.a. omkring svampe produktion, som jeg tænkte at dele med jer.
Følgende guide er til fremstilling af Spawn Bags:
Hvordan du tilbereder og sterilisere dit Spawn som senere skal inokulereres med enten LC, mycelium, agar kultur etc.
Beskrivelse
Fremstilling af korn, (grain spawn), er fundamentet for at skalere svampedyrkningen fra petriskål, mycelium eller LC til produktion. Processen indebærer en målsat hydrering og sterilisering af korn eller kerner, så de fungerer som en steril, næringsrig base for myceliet. Den strategiske succes afhænger af at opnå en hydreringsgrad på ca. 70%, hvor kornets indre er blødt, men overfladen forbliver tør. Dette skaber et miljø, hvor myceliet hurtigt kan kolonisere de enkelte korn uden at blive kvalt af overskydende fugt, hvilket minimerer risikoen for bakteriel kontaminering. Den korrekte data er dog en smagssag og du kan finde et utal af forskellige måder at gøre det på.
Formål
At skabe en steril energikilde, som myceliet kan kolonisere fuldstændigt, før det bruges til at inokulere det endelige vækstsubstrat. Ved at bruge individuelle korn skabes tusindvis af vækstpunkter, hvilket sikrer en hurtig og jævn spredning af myceliet, når posen senere rystes.
Materialer og ingredienser
- Hvedekerner (du kan også bruge havre, ris, hirsefrø, rug, majs etc)
- Postevand
- Spawn Bags (med filter og evt. injektions port)
- Trykhenkoger (der kan opnå 15 PSI)
- Impulsforsegler
- 70% Isopropylalkohol
Fremgangsmåde
-
Læg hvedekernerne i blød, i 12 timer, ved stuetemperatur.
-
Skyl kernerne grundigt og kog dem i cirka 20 min. Kornene skal være bløde, uden at blive smattet. Kog vandet først og tilsæt derefter korn. Koge tid afhænger af hvilket korn du benytter.
-
Hæld kornene ud på et håndklæde/køkkenrulle og lad dem køle af i ca. 10 min. Vend dem jævnligt, for at fordele varmen.
-
Når kornene er tørre på ydersiden og fugtige i midten, skal dine ‘Spawn Bags’ fyldes op. Hold poserne under 1 kg.
-
Forsejl dine poser, gerne 2 gange, så tæt på toppen som muligt. Vær forsigtig når du tager poserne ud af forsejleren, de kan nemt rives i stykker.
-
Fold toppen af posen ned under sig selv, så luftfilteret vender ud af og posen står på sin egen top.
-
Hæld 2,8 liter vand i trykhenkogeren, ved 23 liter kapacitet, og sørg for at poserne er hævet fra grydens bund evt. med sølvpapir under risten. Sæt komfuret på maks. styrke og fjern trykregulatoren fra trykhenkogeren.
-
Når trykhenkogeren har et stabilt damp udslip, sæt en timer på 10 min. Efter 10 min kan du sætte damp regulatoren på, og opbygge et tryk på 15 PSI. Når de 15 PSI er opnået, sæt en timer på 90 min. og hold trykket stabilt på 15 PSI. På mit komfur skal jeg skrue ned til 9,5 for at holde det stabilt i alle 90 min.
-
Efter 90 min, sluk komfuret og lad gryden køle af, gerne natten over. Dette punkt kan IKKE fremskyndes på nogle måde og manglende tålmodighed kan ødelægge dine spawns.
-
Når gryden er afkølet, er poserne nu helt sterile. Så respekter hygiejnen derefter.
-
Inokuleres i et sterilt arbejdsmiljø, (under flow hood), med agar, mycelium eller flydende kultur. Husk at tør efter med alkohol inden du skære, stikker, klipper eller lignende.
Noter
-
Kornene må ikke være våde på overfladen før de fyldes i poser. Overfladen skal føles tør, ellers øges risikoen for bakterier.
-
Hvis kornene er korrekt hydreret, vil de være bløde men stadig faste, og kun have en lille hvid kerne i midten, når de skæres over.
-
Fyld poser maks. 50–60 %, så kornene kan rystes senere uden at danne kompakte blokke.
-
Efter sterilisering bør poserne køle helt ned før inokulering, ellers kan varmen dræbe myceliet.
-
Korn spawn rystes typisk 1 gang ved ca. 20–30 % kolonisering for at sprede myceliet og fremskynde fuld kolonisering.
-
Opbevar færdig koloniseret spawn ved 2–4 °C, hvis den ikke bruges med det samme.
-
Du kan eventuel tilføje 1–2 % gips (CaSO₄) so reducere klumpning og forbedre kornstruktur.
-
Korrekt hydreret hvede vejer typisk 1,6–1,7 kg efter kogning pr. 1 kg tør hvede.
-
Korn der sprækker eller bliver grødet, er overhydreret og giver dårlig spawn.
rare_raw