Hej alle.
Jeg studerer ved at skrive guides/fremgangsmåder til mig selv, så jeg kommer helt ind i metoden og får baggrundsviden. Det betyder også at jeg har RIGTIG mange fremgangsmåder/dokumenter liggende bl.a. omkring svampe produktion, som jeg tænkte at dele med jer.
Følgende guide er til fremstilling af Spawn Bags:
Hvordan du tilbereder og sterilisere dit Spawn som senere skal inokulereres med enten LC, mycelium, agar kultur etc.
Beskrivelse
Fremstilling af korn, (grain spawn), er fundamentet for at skalere svampedyrkningen fra petriskål, mycelium eller LC til produktion. Processen indebærer en målsat hydrering og sterilisering af korn eller kerner, så de fungerer som en steril, næringsrig base for myceliet. Den strategiske succes afhænger af at opnå en hydreringsgrad på ca. 70%, hvor kornets indre er blødt, men overfladen forbliver tør. Dette skaber et miljø, hvor myceliet hurtigt kan kolonisere de enkelte korn uden at blive kvalt af overskydende fugt, hvilket minimerer risikoen for bakteriel kontaminering. Den korrekte data er dog en smagssag og du kan finde et utal af forskellige måder at gøre det på.
Formål
At skabe en steril energikilde, som myceliet kan kolonisere fuldstændigt, før det bruges til at inokulere det endelige vækstsubstrat. Ved at bruge individuelle korn skabes tusindvis af vækstpunkter, hvilket sikrer en hurtig og jævn spredning af myceliet, når posen senere rystes.
Materialer og ingredienser
- Hvedekerner (du kan også bruge havre, ris, hirsefrø, rug, majs etc)
- Postevand
- Spawn Bags (med filter og evt. injektions port)
- Trykhenkoger (der kan opnå 15 PSI)
- Impulsforsegler
- 70% Isopropylalkohol
Fremgangsmåde
-
Læg hvedekernerne i blød, i 12 timer, ved stuetemperatur.
-
Skyl kernerne grundigt og kog dem i cirka 20 min. Kornene skal være bløde, uden at blive smattet. Kog vandet først og tilsæt derefter korn. Koge tid afhænger af hvilket korn du benytter.
-