Hej Mathias
Velkommen i forum, Tak for dit spørgsmål, det er ofte et spørgsmål der dukker op når vi kommer til den fase hvor vi vil lidt mere end dyrke østershatte.
Du behøver ikke en trykkoger der giver 15 PSI og 121 grader, for at lave substratblokke. Du bør mere have fokus på om dit substrat er “forurenet” fra starten, er det mycelium du tilfører “forurenet” , og når du tilsætter myceliet er der nogle forureningskilder her der kan indvirke på resultatet.
Laver du flydende kultur er en lille 5 ltr. trykkoger fra genbrugen og en “still air box” velegnet til det.
Selv bruger jeg en : fabrikat navn : GHKWXUE 23 ltr. (det er nok det samme som en Presto) den yder 10 PSI. Jeg startede med en Magefesa 14. De kan begge købes i EU
Jeg har et lille campingblus der bruger en 227gram gasbeholder. gryden med 1,8 litr vand i bunden, bringes i kog, der skrues ned på minimum, der går ca 2 timer før gassen er brugt, køler ned til næste dag.
Det er bekosteligt for producenter af gourmet svampe, at varme substratet op til f.eks.. 121 grader, jeg har flere steder set at der bruges dampkammer, blokkene placeres på reoler i en rum, der pumpes varm damp ind i rummet, Jeg mener at huske fra det ene sted at de står her i 12 timer og køler ned i 12 timer, tilføjelse af mycelium foregår i sterile rum.
Hos et besøg hos Funga Farm ( her bruges dampkammer) blev det nævnt at fokus på renlighed gennem hele processen giver bedre resultater end at opvarme til 121c. - I starten varmebehandlede de deres blokke til 121c. men oplevede fortsat at mikrober kunne overleve i substratet.
Bruger du et halmprodukt i dine substrater vil jeg anbefale ikke at komme meget over 90c. det vil ødelægge “strukturen” i halmen og øge risikoen for forurening.
Og til sidst
: jeg har hørt at Tag Tomat er på trapperne med en ny bog og vejledninger der beskriver hvorledes det er muligt at dyrke f.eks. Lions Mane hjemme i lejligheden. og mon ikke at Julie eller Mads løfter sløret for det en af de nærmeste dage.
Ønsker god Høst : mvh. Bendt