Kan man bruge savsmuld

Hej kan man bruge fint bøgesmuld blandet i kaffegrums til østershatte ?
Mvh
Tage

1 Synes om

Hej @Lythje16

Først og fremmest velkommen til vores forum.

Kan du uddybe lidt hvordan du vil dyrke? Så er det nemmere at komme med et uddybende svar.

Men ja, så vidt jeg ved er bøgesmuld et godt supplement, men det kan være svært af få pasteuriseret godt nok, uden en trykkoger.

vh
Mads

Det er østershatte jeg vil bruge det til. Jeg tænkte at en tur i bageovnen ved 100 grader vil dræbe det der kunne være i al andre svampe
vh
Tage

2 Synes om

spændende - jeg følger gerne med, - ja måske kan ovnen bruges :+1:
Mvh Bendt :mushroom:

1 Synes om

Som mads siger kan det både være en udfordring med få pasteuriseret det ordenligt og så tror jeg desværre at det også kunne komme til at klumpe sammen hvis det er for fint.
Hvor fint er den smuld du tænker på at bruge, er det samme konsistens som opblødte træpiller eller er vi tættere på “mel” ?

Jeg har haft success med at pasteurisere træspåner med hydratkalk og 90c varmt vand, i en stor gryde med massere af håndklæder om. Det var et forsøg på at blandet det op med mine stråkøller/strawlogs for at skabe lidt variation i nærringen. det koloniserede men mit indtryk var at det virkede bedre at lave blokke og smide den i min canner(stor trykkoger)

Som med mange ting, så vil jeg nærmest vædde på at det sagtens kan lade sig gøre at få det til at gro, så jeg syns du skal give det et forsøg hvis du har lyst.

2 Synes om

Lige et indspark her fra Østfyn, jeg har en bøtte i gang med træmel, (bøg) , Spoppo på 500 gr træmel og 5 dl. 90 grader varmt vand, fin udvikling. . . . :+1::mushroom: . . . Og mon ikke det ender med en lille film :wink:.
Fortsat god aften :last_quarter_moon_with_face:
Mb

Mvh Bendt :mushroom:

2 Synes om

Jeg har fyldt en kaffetragt med bøgesmuld, det er fin som mel og jeg bruger det til at ryge med, derefter skoldede jeg det med en liter kogende vand som når man laver kaffe. Det blev blandet med kaffegrums, ingen klumper. Nu må det vise sig om det virker. En del smuld til tre dele kaffe.
Mvh
Tage

3 Synes om

Super spændende Tage! Det bliver spændende at høre om resultaterne :slight_smile:

1 Synes om

Det var egenligt ikke min mening at jeg ville poste det her, da jeg bildte mig selv ind det lidt var en katastrofe, men jeg fik af vide andet steds fra at det stadig kunne være spændende at se.
Den blev lavet den 12 Januar og desværre ufrivilligt høstet grundet den rullede over sig selv den 6 februar.
Den tekniske beskrivelse jeg selv i al min genialitet har fået skrevet på er som følger.
Linje 1: 12 jan
Linje 2: Agar rester
Linje 3: Spawn rester/ rug / millet

Mit spawn var primært sagsmuld fra træpiller, softwood, men der blev også lavet strawlogs. jeg vil gætte på det er omkring et 70/30 forhold af træpiller og halm. Og så 2-3 petriskåle (100mm) med spoppo rester jeg ikke fik brugt)…overskuds koloniseret rug/millet.
Det hele var pasteuriseret i en ikea 6 liters pose. jeg kan ikke huske mængden men jeg kan veje den i næste weekend når jeg kommer tilbage.

Erfaringen lært er primært at runde blokke ikke er praktisk hvis man ikke har et setup som kan håndtere, og så at det nye telt jeg er i gang med at sætte op til forsøg som dette, skal ha en langt bedre håndtering af FAE. Det større telt jeg har klare det fint uden mekanisk håndtering af luft udveksling, men de mindre telte er besværlige.













2 Synes om

Hej @ketil tak for fin gennemgang - og godt beskrevet detaljer . :+1: :mushroom:

Mvh. Bendt :mushroom: