Jeg har dyrket østers hatte i en periode, brugt forskellige substrater og har pt gang i strawlogs som virker ok, men det kan sagtens mærkes at der er “room for improvement”
Jeg har desværre ikke kunde finde meget information omkring Masters Mix her, men tænkte der måske var nogle af jer der ved hvor soja skallerne til substratet kan købes her i Danmark.
Jeg har haft kontakt til et parforskellige steder som sælger skidtet, men de sælger enten ik til private eller sælger kun i 1-5 TON af gangen, hvilket stadig er lidt mere end jeg umiddelbart har brug for.
Steder der kunne sælge det i potioner af 50-100kg ville være helt ok. Jeg kunne også være interesseret i fælleskøb hvis nogen skulle ha lyst.
Ifht. Soyaskaller, så vil mit bedste bud være at du kontakter en lokal landmand, eller måske har Land og Fritid det i mindre sække af 25-50kg.
Ifht. dine strawlogs mm., har du så lyst til at dele dine erfaringerne herinde med nogle billeder og guides til hvordan andre kan gøre? Det kunne være fedt at få belyst hvordan processerne er, og forummet her er netop for at vi sammen kan gøre det nemmere at komme i gang med mere end at dyrke i kaffegrums.
Måske du har lyst til at komme for fortælle hvordan du gør til en af vores åbne svampeaftener i København?
Hej Mads, tusinde tak for informationen, jeg ringer straks til land og fritid og høre hvad de muligvis har på lager. Jeg har forsøgt mig med lokale landmænd allerede, men det er primært soya skrå som bliver brugt til svinefoder og ikke de dejlige fiberskaller. Jeg har pt kun set steder online som har gjort sig i soya skrå og ikke skallerne.
Jeg vil rigtigt gerne dele process og what not, men det bliver noget jeg må smide i kalenderen og forsøge mig med at beskrive på et tidspunkt når jeg kan finde 48 ekstra timer i døgnet :]
Men jeg skal nok forsøge inden alt for længe.
Jeg har vedhæftet lidt billeder fra mini drivhus som måske er sjovt at kikke på, jeg måtte ikke vedhæftet billederne, så jeg har inkluderet det link fra imgur i stedet. Der er 3 billeder i alt hvis man går lidt ned på siden. https://imgur.com/a/1RhMYJk
Jeg er konsulent til hverdag og når desværre ikke altid at høste til tiden, så man kan godt se på det sidste billede at det kunne ha været gjort en dag eller to før Men det jo sjovt og smager stadig godt selv om man løber et par dage over tiden.
Tak igen for hjælpen og rigtig dejlig dag.
Ketil
*det viste sig at landogfritid er DLG som jeg allerede havde ringet til, jagten forsætter !
Lige til info, så har jeg fundet 2 leverandøre af det i udlandet nu, prisen er selvfølgelig lidt mere end normalt når man skal skal ha det tilsendt, men jeg regner med at købe omkring 20kg til test fra hvert sted i løbet af næste uge.
De strawlogs som blev postet tidligere er lige begyndt på nummer 2 flush, man kan stadig godt mærke at der mangler noget mere protein og næring i det nuværende substrat, men det kommer der så snart nok lidt mere styr på jo.
De tog 14 dage for at flush nummer 2 begyndte, jeg har et langt bedre vandings system på vej i slutningen af januar, og så håber jeg lidt det måske betyder de ik bliver helt så sølle.
Hvis den nederste svamp i det store flush forsætter med at gro som den gør der, så laver jeg et par kloner på agar og gror videre på dem. Hvis nogen skulle være interesseret i slants/petriskåle af den klon kan man bare skrive
når den flydende kultur har fået lidt tid til at gro ud mm, så er folk velkommen til at få en “kopi” på syltetøjsglas.
Det tager godt og vel 2 uger før man kan vurdere om den er ren og fin, og så vil det tage omkring 2½ uge at lave et tilsvarende glas. (som så enten skal afsendes eller hentes eller noget i den dur.
Er det deres henkogningsglas med patentlåg du tænker på ? Jeg prøvede på et tidspunkt med Bormioli Rocco glassene men de klarede ikke altid sig lige godt i autoklaven.
Jeg var på haral nyborg siden og søgte på mason jar men kunne ik finde noget, har de et andet navn men samme funktion ?