Laver skovbund på terrassen

Nogen der har erfaring med dette produkt ? Halm piller fra NAG ? Sælges som heste strøelse !

2 Synes om

@Steven Jeg bruger presset halmpiller - easy bedding når jeg laver mine Goats mix blokke og det virker helt super godt :slight_smile:

2 Synes om

@ketil hvor meget vand bruger pr kg. Halmpille ?

Halmpiller.
Har sjusset mig frem. Bedste råd, må ikke klæbe til fingrene når du lader det glide igennem. Hvis du dubber med et kaffe filter må filteret ikke få for mange suge pletter. Hellere lidt for tørt end for vådt. De falder sammen som sav smuld så snart de får vand.

1 Synes om

Jeg laver de her Goats mix blokke på som blandt andet indeholder de soja skalle jeg sendte dig nogle af.
Min blanding ser på nuværende tidspunkt sådan her ud.
400gram halmpiller, 400gram soja skaller, 200gram hvedeklid, 40-80 gram borup kemi gips og omkring 2-5 gram frass.
Dertil smider jeg så 1.5 liter kogene vand. Jeg smider alle de tørre dele i en unicorn bag og blandt det godt så gipsen ikke klumper sig sammen og ikke er fordelt godt nok. (og så 2½ time i autoklaverne).

Jeg vil tro man kunne lave 800gram halmpiller til 200gram hvedeklid,40gram gips og 1500ml 90c vand. og så slippe for at tingene går i forrådensle hvis man ik har en autoklave at sterilisere sine blokke i.

Min erfaring ved 1500ml vand er at man skal hælde godt og ven halvdelen i og så mixe tingene godt rundt og så resten af vandet… og mixe igen. Ellers for man nogle spots hvor tingene ikke er helt blødt op.

Jeg for omkring 4-5 meget fine flushes på mine goat mix blokke, men soja skallerne har rigtigt meget at sige.

Hvis man ønsker at google lidt rundt omkring hvor meget vand man skal ha i, kan man med fordel søge på ordet “field capasity” som er et term der dækker over hvornår “marken” indeholder den rigtige mængde vand.


*Jeg kæmper en kamp med håndteringen af Co2 og vanding i teltet, så svampene er ikke super pæne for tiden Jeg tænker på et tidspunkt der kommer et skriv hvor jeg beskriver designet og processerne hvis det er inogens interesse. Det er et 1x1meter setup i kælderen, så det burde være noget nemmere at give sig i kast med, for folk der måske har lidt mindre plads.

2 Synes om

Hej

Tak fordi du deler, jeg synes altid det er spændende at høre hvordan i andre gror jeres svampe og vil altid gerne høre mere

1 Synes om

Jeg har hermed inokuleret en pose som beskrevet i mit tidligere post(dog uden frass). Jeg har smidt cirka et 200gram hvid spoppo hirse på og så må vi se om det går godt. Jeg steriliserede ikke i autoklaven, så der er tale om ren varmvands pasteurisering.

Spørgsmålet bliver nok hvedekliden når at gå i forrådnelse inden svampen kan nå igennem hele blokke. Med den spoppo klon har kolonisering været forbavsende kort på, så jeg opdatere om i næste weekend når jeg er tilbage fra arbejde i hovedstaden.





*jeg gør det under lidt ekstra sterile forhold, for mest at sikre mig at det ikke er andre faktorer end fejl ved pasteurisering og “langsom” koloniserings tid der potentielt gør at myceliet ikke vinder kampen. Så kan vi altid prøve senere uden flowhood osv.

1 Synes om

Ohhh fine blokke og godt beskrevet :mushroom:

En hurtig lille opdatering.
*Jeg fik skrevet 13 Mar i stedet for 13 Maj, så det skal man lige være opmærksom på.

8 efter inokulering af substratet ser tingene sådan her ud.

Det er tydeligt det er langsommere end når jeg mixer soja skaller i, men jeg tror umiddelbart det kunne ende i en succes.
En årsag til dette kunne være fordi jeg ikke pakkede blokken så hårdt som jeg plejer, jeg kan ik huske hvorfor det lige var jeg ikke gjorde det, men jeg ser om jeg kan nå at lave en blok her i weekenden.
Første prioritet er dog at få min nye hjemmelavet ultrasoniske luft fugter op og køre, så kikker jeg på tingene der efter.

Yderligere notere jeg mig at myceliummet udviser en mere rhizomorphic adfær end tormentose, hvilket per min erfaring skyldes mindre næring end hvad myceliet er “vant til” / ønsker.
*jeg er ikke biolog eller mycolog, så der er muligvis noget konceptuelt jeg har misforstået i forhold til at formulere observationerne korrekt.

Jeg kan ikke se nogen kontaminering lige nu, men jeg skal lige ha en “second opinion” senere i dag.


1 Synes om

Tak for opdatering :mushroom:

1 Synes om

En hurtig lille opdatering. (16 dage efter inokulering)
*som nævnt i det tidligere indlæg lykkedes det mig at skrive den forkerte månede på, der burde ha stået 13 maj og ikke 13 Mar.

Så er der gået 8 dage mere, der er fremskridt i koloniseringen, jeg et skud fra hoften er at blokken er omkring halvt så langt fremme som de andre blokke der blevet lavet samme dag og dagen efter (som indeholder soja skaller).
Der er stadig ikke tegn på kontaminering, men det er lidt tegn på pooling af vand, så det er værd at holde øje med i den kommende tid, det kan godt betyde at man skal skære lidt ned på vandet ved næste forsøg.
Jeg tænker at gå fra 1500ml til 1200ml, hvis det viser sig at skabe problemer når vi kommer længere frem.

På billedet er der fra venstre 2 lionsmane blokke på goats mix og så en spoppo blok på goats mix og længst til højre er blokken som ikke har været trykkoget og er lavet uden soja skaller.

Jeg checker igen når jeg er tilbage næste weekend efter arbejde på øen.

Håber i har haft en dejlig weekend og hygger :slight_smile:

2 Synes om

Fin udvikling . . . spændene at følge med i . . . :mushroom:

lille hurtig teaser. Jeg tror godt vi kan konkludere at det virker.
Der kommer billeder senere i dag men blokken er flot og myceliummet på siderne af posen er begyndt at se rigtig ud i forhold til at igangsætte grundlaget for at der bliver skabt pinset.



Så kom der lige billeder på. Som i kan se på det sidste billede er blokken begyndt at starte sit pinsæt direkte fra posen, det er et ret godt tegn at den er villig til at påbegynde frugtning inden den har tilstrækkeligt ilt.

Myceliet er begyndt at blive flot og jeg har valgt at sætte blokken ind i mit grokammer for sammen med de 2 andre spoppo blokke jeg startede på samme tid. Så må vi se om en uges tid om dette ender med nogle fine frugter.

Jeg er her til aften også begyndt på 2 tilsvarende blokke, jeg har trukket 300ml vand fra opskriften som beskrevet i mit tidligere indlæg og prøver at komprimere blokkene en del mere så densiteten tilsvare mine nuværende goatsmix blokke.

Hvis nogen skulle være interesseret i at eksperimentere og jonglere med fremgangsmetoden og opskriften er jeg frisk på en sludder for en sladder hvis man har lyst.
Jeg syns det er værd at give et forsøg, da der er tale om en fremgangsmetode er nem, har ingredienser der kan findes nemt og billigt. De tager heller ik lang tid at lave.

En ting jeg gerne vil prøve at kikke på er hvad vi kan bruge i stedet for de poser her, spande er fint, men hvis vi kunne finde en beholder som kunne klare det varme vand, er tætsiddende, gerne transparent og miljø venlig, så ville det være ret fantastisk.
Jeg er påbegyndt en process med henblik på at finde en beholder der kan genbruges og lever op til de 4 behov, til at gro pioppino(black poplar) i. Jeg tænker nogle af de her Plastik drivhuse med høj bund muligvis er lavet i PP(Polypropylene) og derfor sagtens burde kunne håndtere temperaturene)



1 Synes om

Jeg har lavet 2 nye poser med samme fremgangsmåde, dog har jeg trukket de 300ml vand fra opskriften som planlagt og komprimeret indholdet så meget jeg kan, så de tilsvare mine andre blokke.
Jeg har lavet en pioppino og en kejserhat og står fint og venter på kolonisering sammen med mine andre goatsmix blokke.

En ting jeg noterede mig ved sidste forsøg og som jeg allerede kan se går igen ved dette forsøg, er at blokken forholdsvist hurtigt, påbegynder nedbrydningsprocessen af, hvad jeg tror er hvedekliden. De begynder at lugte sødt, men ikke decideret dårligt.
Næsen er dog ikke i tvivl om at noget er ved at gå i den retningen. Selv hvis jeg havde 12-15 blokke stående i kælderen som lugtede lidt “funky” på den måde tror jeg ikke det ville være en stor gene, men hvis man bor i en varm lejlighed skal den nok ud og står i gården eller baggangen i de første 7-14 dage.


Har ny update til skov på terassen ; Fik lavet habitat, problemer nr 1 snegle ;/ og ja har fået en masse svampe til at komme øre blævre svamp;) Paryk blæk hat. som ukrudt.Ukendt Panaelous Glans hat, men der billeder fra andet også;)Mærkeligt at se Panaeolus ( fordi heste lort ) i plante kassen ? Der også områder i plante kasse der laver pop corn op af kassen nu !

Ketil: Hvordan endte forsøget? For os der stadig er i det små, synes jeg sojaskaller kan være svære at skaffe i mindre mængder, så derfor er jeg meget spændt på dine forsøg, og om du har fundet et optimalt mix? :slight_smile: