Tror jeg mangler en tågegenerator

Hej

Nå nu er jeg ved at løbe tør for toldmodighed, har forsøgt mig med blå østerhat samt black pearl købt hos tagtomat..

Koloniseringen går super fint men kan simpelt hen ikke få noget af mine forsøg på at få dem til at pinne. Ved ikke om det er de varme temperaturer vi har haft, jeg hælder dog mest til at de tørrer ud og ikke har høj nok fugtighed. Har forsøgt med poser, bøtter, grotelt, kuldeshock mm. uden held.

smider et par billeder af sted.

Hej Per @Hansen

Først og fremmest velkommen til vores forum, og tak fordi du deler dine erfaringer.

Helt overordnet ser det, på baggrund af dine billeder, ud til at du har haft en virkelig grundig proces efter alle kunstens regler, og at der ikke er gået mug/skimmel i din dyrkning, men du har flotte hvide mycelier der spreder sig i både halm og kaffegrums.

Der ser umiddelbart ud til at du har fin luftfugtighed. Hvis du køber en “tågemaskine” vil jeg anbefale at du sætter den uden for teltet, og lader den blæse ind. Jeg kom til at brænde en sammen for et par uger siden, fordi jeg satte den inde i teltet.

Evt. fejlkilder:

På de billeder du har af kondibøtter, med lange halmstrå, som er groet helt til, kan jeg ikke se om du har lavet huller i kasserne/lågene og dækket til med mikroporetape? Det er ud af disse huller at svampene typisk vil sætte frugtlegemer.

Dine kondibøtter er ikke fyldt helt op med substrat. Og det ser ud somom at de har sat lidt “primodier” under låget.

Luftskifte: Det er vigtigt at du lufter ud et par gange om dagen, når du har det inde i et telt. Det er altid en afvejning af luftskifte og fugtighed, og du kan evt sætte en ventilator på der tænder 4-5 gange i døgnet.

Håber ovenstående kan hjælpe dig lidt på vej.

vh

Mads

1 Synes om

Hej @Hansen

Det er lidt for tidligt at løbe tør for tålmodighed, !

Meget fint sæt op du har, og du virker grundig i din fremgangsmåder.

Det jeg ser og ligger mærke til, den ældste dato jeg kan se er den 25-7 altså ikke gået 4 eller 6 uger endnu.

Jeg ser også nogle mindre beholder, her kan nystartet mycelium have svært ved at samle energi nok til at sætte frugtlegemer, det vil ske på et tidspunkt, men det bliver lige før det er nød til at spise sig selv. Du vil også opleve at myceliet begynder at danne lidt gul væske, det er enzymer for at kunne omsætte det organiske materiale bedre.

Kondibøtterne, som Mads skriver, de er ikke fyldt op. Jeg vi vurderer at det er 3 ltr. de bør efterfyldes/proppes med meget mere substrat. Tænk på det som et batteri, jo mere energi du kan proppe i jo mere udbytte får du ud. Der er også en balance her der med tiden skal forfines, det er en balance mellem substrat, tørstof, fugtighedsprocent, ilt til mycelium, temperatur, og så kommer frugsætnings-fasen.

:wink: Det hjælper ikke at miste tålmodigheden nu. som Piet Hein skrev; HUSK de tre T.T.T , slid med vid, Ting Tar`Tid :mushroom:

Fortsæt det gode arbejde :+1:

mvh. Bendt :mushroom:

1 Synes om

Hej Mads.
ang fugtighed tvivler jeg på at de fik nok, Nu når jeg har sat de små sæt i kondibøtter og bruger dem som grotelt begynder der med at ske noget. Jeg hælder allerede til at forsøge monotub metoden med coco coir da det er nemmere at holde på luftfugtigheden. Smider lige et par billeder af det til til sidst. alt bliver luftet ud flere gange om dagen. Selm dem jeg kom til at sprøjte sprit på ved et uheld ser ud til at pinne.

Mvh Per

Hej Bent.

Helt tør for toldmodighed er jeg ikke nået endnu :slight_smile:

jeg følger alle anvisninger så godt som muligt.
Jeg har dunket 3 kondibøtter men det har ikke virket de er nu sat uden for så må vi se om der sker noget. Ja jeg kan godt se jeg mangler strøelse i flere kondibøtter. Jeg havde eller opgivet dem men de lugter ikke dårligt. Tænker jeg forsøger at fylde dem op med kaffe og se om det giver dem dem lidt mere næring. så mangler vi 1 kondibøtte men der gik råd i da jeg fjerne mikrosporetape for fuggivning og er kasseret. jeg er også ude i at forsøge mig med poser, men vil ikke betale så meget for de poser som er lavet med filter og sælges meget dyrt. Så søger også nettet for egnede fødevaregodkendte poser så man kan spare lidt på pengene nu da det kun er en hobby

Lidt nye billeder.

1 Synes om

hej @Hansen

Godt du ikke har mistet modet. Det ser ud til at der er frugtlegemer godt på vej på nogle af de runde glas du har.

Lav dyrkningsposerne selv:

Vi har nogle gange lavet dyrkningsposer med elever når vi underviser, ved at du skærer vandrette snit i en frysepose når den er fyldt helt op med halm der er grjot klar til dyrkning.

Så sætter du mikroporetape på de snit du har lavet, du kan lave 3-4 snit på posen, så virker det som de filtre der er på de færdige poser vi også sælger.

De “professionelle” poser har den egenskab at de kan tåle temperaturer på 120-125 grader, så hvis du skal trykkoge poser skal du bruge dem.

Kaffegrums i lag

Hvis du tilføjer kaffegrums, så husk at gøre det i lag på 5-10 mm, så myceliet kan nå at sprede sig inden der kommer evt. mug.

Lav evt et hul i dit låg og sæt mikroporetape på der, så vil frugtlegemerne formodentligt gro ud der.

vh

Mads

Det skal siges dem der giver pinning har jeg dunket i vand som et forsøg, da jeg så de var skrumpet ind rundt i kanten. To af dem kan i se jeg gav kaffe da de så meget tørre ud.

Tak, Jeg har set flere steder de sælger poser med en god tykkelse og er varmebestandige men har ikke lige gemt det på denne computer. Prøver at finde lidt links som er gemt på en anden computer når jeg når dertil.

Jeg skaffer lidt mere kaffe og giver dem en tur tak for tip om tykkelse.

Den store klump med kaffe lader jeg være for nu og krydser fingre for den selv finder ud af det de næste par dage. Den har for meget væske i bunden, har lavet huller men nok ikke tilstrækkeligt.

Hej @Hansen

Spændende at dyppe dem i vand, god løsning når de tørrer ud. Hvis du fylder lidt mere kaffegrums i dem, sætter noget plastfolie over, og så laver et snit i dem med en ren kniv og sætter mikroporetape på snittet, så tror jeg du vil have svampe om en uges tid.

Eller måske du bare kan sætte film over nu og så et snit med tape over.

Angående dyrkningsposer

Vi sælger dem som enkeltstyks i vores webshop, og som sagt kan du lave dem selv af fryseposer og mikroporetape, hvis du ikke skal trykkoge, men gør det i en anden beholder.

Vi bruger dem som hedder Zipper Filter med mange filtre på til eksempelvis østershatte, og så de andre som kun har et stort filter “T-filter” til vores dyrkning på træmel.

vh

Mads

5 Liters

10 Liters

Tak for de gode svar der er sket en udvikling. Der er kommet svampe men tror jeg slår det ihjel med min forstøver. De gror derud af men bliver gule i det som myceliet vokser.
smider et par billeder.

Ja jeg har taget en gaffel og har skrabet myceliet på toppen af kaffe bøtten, jeg så det andet sted at det skulle give dem et ekstra kick til at gro i toppen.

Men lad os sige det sådan, det ikke lugter godt efter jeg har skrabet landskabet :slight_smile:

Jeg brugte meget kaffe 1 gang i den store kondibøtte det har nok givet urenheder spår jeg. Jeg fulgte ikke metoden at strø et nyt lag kaffe efter mycelie er spredt. Har adgang til rigeligt kaffe dagligt så det blev lavet i hele bøtten på en gang.

Så har vi de fejlslagne kondibøtter. Jeg har presset dem sammen så godt jeg kunne og gav dem et godt lag kaffe. De ser ud til at komme sig igen med god vækst i mycelie.

Hej Per

Tak for de fine billeder, der flot viser at der kommer frugtlegemer.

Men, du har ikke nok luftskifte. Når frugtlegemerne strækker sig som de gør, er det fordi du har for høj CO2 inde i teltet. Du skal som minimum lufte ud 2-3 gange om dagen. Vi har en ventilator sat til vores lille grotelt der suger luft ud i 5-10 minutter 6-8 gange i døgnet.

Jeg ved ikke om du har mulighed for at sætte en timer og en lille ventilator på teltet?

Det gør så at du skal være opmærksom på at holde fugtigheden høj, men det ser umiddelbart fint ud det du har kørende.

vh

Mads

Hej Per

Flot udvikling i dit mycelium. Når de er fyldt helt op, er det bare at vente på at der dannes frugtlemer. Husk at have højt luftskifte 3-4 gange om dagen helst, men gerne mere.

Vi åbner vores telt når vi går forbi det, eller sætter en ventilator med timer på.

vh

Mads

Jeg har forsøgt at tage det ud af groteltet og bare bruge mister. De små kager går alle i stå jeg skilte en ad og de var totalt tørret ud.. Men som en overraskelse vokser det fint med kondibøtten med kaffe der kom udenfor. jeg syntes jeg har luftet ud de 7 gange om dagen ca. Hmm ja vi fortsætter.

Jeg kikker på diy kits så jeg kan få styr på luftfugtighed og ilt.

1 Synes om

Hej igen. har i set dette før ?

1 Synes om

Det ligner en form for kontaminering. Hvilken slags myceliun er det?

Hvis det er østershat tror jeg det er kontaminering. Hvis det er Skælhat, som er orange, så kan det være det.

vh

Mads

1 Synes om

Husk at beholde låget på dine beholdere, så svampene kun gror ud af de huller du har dækket med tape.

1 Synes om

jeg mener det er black pearl. købte også blå østerhat men har mistet overblikket over gentagne gange at lave nye glas til grokammer. Black pearl er mere puffy end blå østerhat så det er mit gæt. :slight_smile: jeg må sætte mig ind i agar så jeg kan teste mycelium.

Det er noteret :slight_smile: kondibøtte som også lugter fælt har dog givet lidt liv. den får lov til at stå ude nogle timer om dagen.

1 Synes om