Østershatte dyrket på birkestub

Hej
Jeg er helt ny i denne verden.
Jeg har købt østershattemycelium.
Jeg har en birkestub i min have, vil jeg kunne dyrke direkte på denne stub? Og i så fald hvordan gør jeg det%.
Vh Hanne

Hej Hanne, en vej du kan gå er at lave Myceliums dyvler. Find nogle dyvler som ik er behandlet med forskellige kemikalier og meget gerne af samme træart som du ønsker at inokulere.
Herefter koger du dyvlerne i en times tid hælder vandet fra og vedligger noget af myceliummet når temperaturen på dyvlerne er stuetemperatur hvorefter du stiller det væk et mørkt sted i en eller to måneder.
Jeg kan varmt anbefale at lave en håndfuld poser, der skal ikke ret meget til at sætte gang i processen, så hvis du har 100gram… så lav 5 eller 10 poser, så har du den bedste chance for at der er nogle af poserne som ikke bliver kontamineret.

Når dyvlerne er klar og godt groet til, så tager du og bore huller i din stub, stikker dem i og så lukker til med bivoks eller tilsvarende.

@Bendt har nogle fine vidoer på hans youtube kanal hvor han fortæller omkring disse teknikker, der er også rigtigt mange andre gode videoer omkring at gro svampe.
jeg har vedhæftet et link til hans kanal her.

1 Synes om