Svampe på hestemøg?

Kære TagTomat og venner!

Jeg har dyrket østerhatte i en spand med kaffegrums efter DIY princippet i et års tid. Jeg har hørt at det også at muligt at lave på hestemøg, hvilket jeg har adgang til… hvad er jeres erfaringer med dette? Kan man bruge hestemøget direkte, eller skal det komposteres/omsættes først? Skal det også tilsættes lidt af gangen, eller kan man lave det som en stor sæk af gangen?

Tak for et fedt forum. Glæder mig til at følge udviklingen herinde.

Mvh. Mikael

2 Synes om

Hej Mikael

Hestemøg, er så vidt jeg ved, bedst til Champignoner, da eksempelvis østershatte gror på selve halmen, og der vil være for mange fremmede svampe i hestemøget.

Men @Julie hvad siger du?

@skoleb tak for din positive feedback, jeg glæder mig også til at udvikle ting sammen med vores “community”.

Venlig hilsen
Mads

1 Synes om

Hej Mikael (@skoleb)
Det er typisk champignoner som dyrkes på hestemøg, og nu hvor du allerede har kaffe og østershatte godt kørende, kunne det måske være spændende at prøve?
Mht. komposteringen ved jeg at i hvert fald Tvedemose komposterer deres hestemøg. Og så pasteuriserer de det også for at bekæmpe uønskede svampe.
Jeg har ikke selv prøvet at dyrke champignoner (endnu), men det kunne være spændende at følge dine erfaringer.

Vh Julie

1 Synes om

Hej Julie,

Tak for svar. Så der ikke andet for en at prøve sig frem :slight_smile:

Mvh. Mikael

2 Synes om

Champignon dyrkes på pastoriseret hestemøg, ellers ville der være for mange andre svampe spore i gro mediet til kommerciel dyrkning

1 Synes om

Jeg vil lige supplerer , - først ja Hestemøg kan bruges til Østershatte, men der skal iblandet andet vækstmedie, og man skal som minimum have mulighed for at pasteurisere, gerne steriliser hele vækstmediet. . . . og lige det med at hjemmedyrke Champignon . . . her er en der har Ager-champignon i haven . - Ønsker jer alle en dejlig sommer . Mvh. Bendt :mushroom:
(6) Dyrk dine egne Ager Champignon i din egen have. - YouTube

2 Synes om