Træ i mælkejunge


Jeg har denne mælkejunge, hvor jeg har lavet et solidt kapillærvanding i bunden. Jeg kunne godt tænke mig at plante et lille træ i. Jeg er faldet lidt for kirsebærtræ og tænker at et Stævnsbær kunne være et godt træ at få nogle gode surkirsebær af, men jeg er meget i tvivl om det er et rigtig valg.
Jeg bor i Ørestad med en del vind og på terrassen er der sol. Vil Stævnsbær kunne trives i en kapilærtønde? eller skal jeg finde et andet træ?

Hej @Jander
ÅHHH ja - gid der var flere der fik lyst til at plante nogle “surkirsebær” - men det kommer nok i takt med at selvforsynings-bølgen breder sig. :slight_smile:
. . . . men i din mælkejunge får den nok svært ved at gro og udvikle sig, efter et år eller to vil det mistrives - og især prunus har det svært i “potter”
Om jeg har et alternativ, et træ med frugt eller bær der trives under trange kår, nej det har jeg ikke. . . . NÅ ? hvad er problemet ? . . . jo i naturen ; skov og hegn har træer/planterne mindst lige så meget rod som de har krone, og i jorden er en lang række mikroorganismer som er til gavn for planternes trivsel, - . . . i mælkejungen er der ikke meget plads til at rødderne kan udvikle sig, og Micro-livet er minimalt.
Ønsker god weekend her fra Østfyn
Mvh. Bendt :sunflower:

1 Synes om

Mange tak for svar. Jeg må droppe at plante træ i min mælkejung, Stævnsbær kan jeg måske plante ved sommerhuset.
Jeg er udfordret med hvad jeg så kan plante i min mælkejung, som kan stå i flere år?
Surkirsebær ‘Athos’
Kirsebærbusk ‘Carmine Jewel’
Syrisk rose
Eller noget helt andet, der kan tåle vind, kan tåle beskæring. Kan bonsai stå i en skål, må der også være en plante som kan stå i min mælkejung.
Jeg modtager gerne forslag?

Hej. @Jander
'Athos ’ kunne prøves
'Carmine Jewel ’ et spænde bud og Syrisk rose er god her fordi den er nem at beskære og forme.

God weekend hilsen her fra Fyn
Mvh Bendt :sun_with_face:


Nu prøver jeg med ‘Athos’ i mellem størrelse og ser om den kan trives i mælkejungen. Den står på en østvendt terrasse og får også en smule sol fra syd…
Når rødderne har etableret sig kan det blive svær at få op af mælkejungen igen.

1 Synes om

Hej @Jander

Velkommen til vores forum. Jeg kan ikke lige se om du har lavet overløb i mælkejungen, altså nede ved selvvandingens overkant.

Hvis du kan nå det kan du evt. tage træet op igen, og så lægge en vandslange ned til vandkammeret, så er det nemmere at fylde op med vand istedet for kun at vande jorden fra oven.

Venlig hilsen
Mads

1 Synes om

Hej Mads
Der er et skjult overløb i bunden. Et rør går lodret op i midten af bunden, ca. 20 cm op. Det virker helt fint. Jeg er mere spændt på om kirsebær busken kan trives der.
Mvh Jesper

1 Synes om