Træsort til svampedyrkning

Hej kan jeg dyrke østershatte på en kævl fra lindetræ.
Hej Birthe

Hej @Bitten

Velkommen i forum

Du spørger om man kan dyrke Østershatte i kævler af lindetræ, ?
Det korte svar vil være ja ! det kan du godt. - kævler/træstammer skal være fældet for ikke alt for lang tid siden. Træ der har har ligget flere måneder kan jeg som udgangspunkt ikke anbefale at bruge. Lindetræ er en blød træsort og myceliet vil hurtig arbejde sig ind i træet. Lindetræ kan hurtig tørre ud, træet bør derfor beskyttes mod udtørring for at myceliet ikke stopper med at arbejde sig ind i træet.
Jeg har lagt et par videoer på YouTube som måske kunne inspirerer.

Mvh. Bendt :mushroom:

2 Synes om

Hej Forum
Er der nogen af jer der har erfaring med at dyrke østershatte i kævler af japansk kirsebærtræ?
Råhygger mig med at dyrke østershatte i halm indendørs og glæder mig til også at kunne dyrke udenfor.
På forhånd tak!
Marlene

2 Synes om

Hej @Marlene
Velkommen i forum

Østershatte kan kun vanskeligt gro i/på kirsebærtræ.
Som udgangspunkt gælder det faktisk alle de træer vi kalder sten og kærnefrugter, de er vanskeligt kompatibel med Østershatte.
Det samme gør sig gældende med nåletræer, men naturen går sene egne veje, selv har jeg i vinter set Østershatte på en Nobelisgran.
Hvilken spisesvamp kan gro på kirsebær, jeg kikker i de lister jeg har til rådighed og ser at her anbefales bla : Svovlporesvamp - Kastanje svamp og Nameko/skælhat,

Mvh. Bendt

1 Synes om