Træfiberisolering

Hej Jeg har en masse rester af træuld/træfiberisolering. Tænker på om der er nogen sundhedsskadelige problemer i at dyrke i det? Det er noget der hedder Steico…

det indeholder

ammoniumsulfat, polyolefinfibre, og træfibre

Håber meget at nogen kan hjælpe og be eller afkræfte om det er forsvarligt.

på forhånd tusind tak

Hej @NielsF

Først og fremmest velkommen til vores forum.

Ifht. det “sundhedsmæssige” aspekt af om det er sundhedsskadeligt at dyrke i vil jeg være dig svar skyldig.

For at du kan dyrke svampe i et emne, skal fibrene ødelægges/blødgøres, og jeg ved ikke om de tilsætningsstoffer som du nævner gør det “umuligt” at udføre en kogning af træfibrene.

Men du kan jo prøve at se om du kan dyrke på dem, og så ved jeg desværre ikke hvor henne og hvem der skal kunne svare på dit spørgmål.

Her kan du se hvordan man kan gøre det på hampefibre. TagTomats nye substral: Hampefibre - Tråd til at samle erfaringer

@Bendt @Speednissen Har I noget viden på dette område?

Venlig hilsen
Mads

Hej @NielsF . Nej jeg kan ikke be eller afkræfte om det er sundhedsskadeligt at dyrke i . - spørgsmålet er om du kan få noget til at gro i det, ? - træfiber er jo ok, og især hvis de er produceret af Løvtræ, men tænker også nåletræ vil kunne bruges nu det er “fræset” op, kogt og igen tørret. Ammoniumsulfat ( i saltform) er tilført som brandhæmmer, polyolefinfibre er tilsat for at hjælpe til med transport af fugt, i ex vægen.
Udfordringen kunne være om saltindholdet er for højt, Ph for lav, til at ex Østershatte ( spisesvampe) ville gro der.
Men det skal da afprøves :slight_smile:

mvh. Bendt :mushroom: