Besøg hos Funga Farm

Hej

Jeg var så heldig at få en rundvisning hos Funga Farm i julegave sidste år. Den blev indløst sidste lørdag, og fik bare lige lyst til at dele et par billeder derfra - de har sgu’ styr på det!

De brugte to forskellige substratblandinger: bøgetræmel + hvedeklid og bøgetræmel + rest produkt fra ølproduktion (de er naboer til et bryggeri kaldet BRØL).

Desværre kan man ikke købe deres svampe som privat forbruger, men man kan nyde dem på diverse fine restauranter rundt omkring. Og så udvider de snart deres faciliteter med nogle lokaler ude på Refshaleøen i København. Til den tid vil de kunne opskalere deres produktion, så der kan blive til lidt “gård salg” og måske også salg til supermarkeder.

Jeg opfangede følgende tips i løbet af rundturen:

1. Lad myceliet gro godt igennem substratet før det sættes til frugtning. Jeg tror jeg har en tendens til at sætte det til frugtning lidt for tidligt. I hvert fald var deres østershatte mycelier HELT hvide, og det skulle gøre substratet mere potent ift. frugtsætningen.
  2. De skar kun ét kryds (ca. 5 x 5 cm) i enden af blokken, når frugtningen skulle startes. Det i en blok der lignede noget på 3-4 kg. Jeg plejer at skære 3 huller i en blok på 3 kg. Han sagde, at 1 hul gør at svampen bedre kan fokusere på at producere frugterne i det ene hul i stedet for flere huller.
  3. (Som også er blevet nævnt før her på foraet) Det naturlige medie for de fleste svampe vi dyrker er træ. Derfor kan man altså ikke forvente at få det samme udbytte ved at dyrke svampe alene på f.eks. kaffegrums ift. når man dyrker på et substrat lavet af træ.
  4. Ifølge deres erfaringer er det mest det blå lys, der stimulerer pinning. Derfor havde de rødt filter på deres lys i inkubationsrummet.
  5. De lavede kun 2 små huller (svarende til en kniv der prikkes igennem posen) i deres Lions-Mane blokke.
  6. De havde observeret væsentlige forskellge på produktiviteten og smagen af svampe de havde opformeret fra vilde svampe sanket i DK, og dem de havde produceret fra mycelium købt fra de store producenter. Og det til de vilde svampes fordel. Derfor laver de en hel del laboratorie og udviklingsarbejder for at have deres egen lille genbank kørende med de bedste versioner.

2 Synes om

@perma-martin Tak for at dele. Ja - Thomas har taget svampedyrkning til et meget højt niveau i Danmark, han har gennem en lang årerække selekteret og udvalgt mange varianter med særlige egenskaber som har været med til at øge udbyttet i produktioner på internationalt plan.
mvh. Bendt :mushroom:

1 Synes om