Co2 fra svampene?

Hej kære Forum!

Jeg har nogle sække fra skyttegaarden stående i et helt mørkt telt i garagen, jeg må ærligt indrømme at jeg sidder lidt i en træsko og funderer over om det mon er blevet gjort rigtigt… Myceliet ser rigtigt fint ud, men ingen svampe er kommet endnu, temperaturen er fin, men måleren viser at co2’en er steget gevaldigt, kan det virkeligt være sandt med co2’en? Vil det så betyde at de enten får for lidt lys eller får de ikke nok luft?

De bedste hilsener. :pray:

hej @Digteren, jeg vil prøve at bidrage med den erfaring jeg har.
Hvor meget lys der er har ikke den store betydning for frugtsætning, men lys bør der være, lysstyrken er fin nok hvis du kan se med dine øjne , og der bør være lys 6 - 8 timer dagligt, så kan svampene nok finde ud af sækken.
Men luftskifte har en væsentlig betydning, Har myceliet bredt sig ud i hele sækken og klar til at sætte frugt ville jeg i “groteltet” sætte en lille blæser op, og lade den køre 5 / 10 min et par gange i timen.
Luftfugtigheden har væsentlig indflydelse på udbyttet, den må grene være 60 % eller der over, kommer vi ned på 55 % begynder det at blive kretisk.

Håber du kan bringe dig videre, du er velkommen til at skrive igen hvis der kommer flere spørgsmål.
@mads vil du bidrage her :mushroom:
Mvh. Bendt

Hej @Bendt, mange tak for svar, teltet er lavet med fire lag af sorte affaldssække, jeg har egentligt kun lavet en enkelt dør, men den er tætsluttet, så det hsr ikke rigtigt fået luft, jeg har haft lagt min måler ind i teltet, den viste 88 % fugtighed i luften, 20 i temperatur og 1327 i co2. :sweat_smile:

Jeg vil prøve at lave et hul med blæser i. :grin:

Dog gad jeg stadig gerne vide hvordan at den kan være på så højt et niveau, ift til co2’en… Er det normalt? :thinking:

Hej Philip

Først og fremmest velkommen til vores forum. Har du mulighed for at lægge lidt billeder op?

Så kan vi nemmere vejlede dig.

Jeg har ikke selv udstyr til at måle med, så her kan jeg ikke være til en hjælp.

Ifht. luftfugtighed så dyrker vi dem primært indendørs, og her kan fugtigheden være svær at styre.

vh
Mads

Mange tak @mads, nej desværre har jeg ikke kamera på min tlf, og mit batteri på computeren er en fuser, så den går ud hver gang stikket kommer ud. Jeg prøver dog at leve i lykkelig ignorance. Hehehe. :joy:

I garagen har jeg heldigvist tilgang til frisk luft, da der lige kan komme kold luft ind fra bunden af carporten.
I tilfælde af, at de skal stå indenfor, ville det mon være en idé at have dem inde i stuen? Jeg har en pilleovn i stuen og tænker at den tørre luft måske ville kunne skabe det bedste klima?

Mvh. :pray:

1 Synes om