Hej, jeg er ny i svampeverdene, men jeg har en del erfaring med opformering af sommerfugle. 10.000 og flere arter under bæltet.
Svampedyrkning:
Ift svampe har jeg over de sidste måneder eksperimenteret med et utal vækstmedier. 13 stk for at være præcis. Alt fra svampegrums (ikke særligt godt men vi har meget af det) til kokusfibre (hold jer langt væk fra det) til spagetti (virkeligt effektivt men går let i forrådnelse) og med 8 forskellige svampearter.
Med en kommerciel baggrund og for vane at procesoptimere, har forsøget være at finde den optimale metode for de mest dyrkede svampe. Omend kun til privat brug og som hobby.
Indtil videre finder jeg det lettest at opformerer myceliet i papiruld til kaninbure eller isolering!
Papiruld:
Er i virkeligheden gamle aviser der er steriliseret og bruges til dække i kaninbure eller isolering. Det kan købes hos dyrehandlere og i store mængder relativt billigt.
Fordele:
- billigt - 14kg for 275 kr)
- ingen bakterier eller sporer
- suget og holder rigtigt godt på væske uden afløb
- lugter ikke og går ikke i forrådnelse
- meget let at håndterer
- fylder ret lidt når det er tørt
- har masser af næring og holder sig i måneder
- god tæthed ift vækst
Min fremgangsmåde:
- Kog papiruld direkte i gryde
- Tilføj myselum (flydende eller en spiseskefuld korn til det kolde træuld og fyld i formeringsposer (store)
- Lad stå i halvmørkt skab
Myseliet breder sig ret hurtigt i det og kan holde sig i måneder. Her fra er det let af tage en håndfuld ud i ny og næ og blande med halm i en papkarton når man vil have svampe.
Jeg er ikke nået til at lave optimering ift kilo svampe pr udgifter, tid og bøvl. Men det kommer…
Jeg uploader billeder ved lejlighed.