Skal svampeposer stå i mørke mellem bræk?

Kære svampefolk
Jeg dyrker svampe i gennemsigtige fryseposer og plejer at stille dem i mørke eller pakke dem ind i avispapir mellem bræk. Er det overhovedet nødvendigt eller kan de godt stå et lyst sted uden direkte sollys mellem bræk?
Mvh. Søren

1 Synes om

Hej @Skrivebordstomat

Velkommen til forum :+1: - Jeg vil prøve at give min erfaring vider, når jeg starter en ny “svampepose” op, pakker jeg den også ind, det er for at give myceliet ro til at brede sig i mediet, det er ikke noget man skal, men det er med til at forsinke frugtsætning så svampene først kommer når myceliet har bredt sig i hele mediet , - nej du behøver ikke at sætte svampeposen mørkt mellem første og anden høst. - foto viser at min svampepose i skuret havde ikke tålmodighed til at vente på at få papiret fjernet, så den fandt selv ud :mushroom:

Ønsker god Pinse - God høst. hilsen Bendt :mushroom: aka, Fyns Ø Svampe :sunflower:

Hej @Skrivebordstomat

Jeg tænker heller ikke, at det er nødvendigt, men det kunne da være sjovt med et eksperiment, hvor du lader to poser, som følges ad stå hhv. lyst og mørkt og så ser, om det gør en forskel for væksten?

Mvh Julie